Toekomstige zoekmachines kunnen horen en zien

Geplaatst op Geplaatst in Future

Sinds Google onze wereld heeft veranderd met haar witte scherm, zoekbox en zoekresultaten, is het zoeken naar informatie eigenlijk hetzelfde gebleven. Er zijn inderdaad wat verbeteringen geweest: instant search, zoekresultaten gebaseerd op locatie of op je zoekgeschiedenis, plaatjes, news clips, video, etc. Maar elke keer zul je weer een aantal keywords intikken en hopen dat de zoekmachine juiste zoekresultaten terug geeft.

Director van Bing schrijft boek

“Geen verrassing dat ongeveer 25% van de zoekopdrachten niet het gewenste resultaat opleveren.”, schrijft Stefan Weitz in zijn nieuwe boek Search: How the Data Explosion Makes us Smarter. Weitz kan het weten, aangezien hij sinds 2009 de Director van Search is bij Bing Microsoft, de grootste concurrent van Google.

Stefan Weitz heeft tijdens deze periode enorm veel nieuwe ideeën over de toekomst van Search meegenomen naar Redmond. Search is de laatste 15 jaar eigenlijk niet van concept veranderd, wel in de groei van informatie.

NB: Sinds kort is hij van baan verwisseld (Azure, Microsoft’s cloud computing platform).

Te veel informatiesearch google

Dat het Internet onze eigen capaciteit heeft overstegen is duidelijk. We hebben toegang tot meer informatie dan we ooit kunnen verwerken. Het web is gegroeid van 441 miljoen pagina’s in 1996 naar meer dan 10 biljoen (1012) pagina’s vandaag de dag. En elke dag komen er hier nog 1,5 miljoen pagina´s bij!

Maar zoeken is aan het veranderen…!

Naast het enorm aantal webpagina´s, groeit de data nu extra hard door de toevoeging van apps en apparaten (Internet of Things) aan ons Internet.  Het hoger/lager zetten van de thermostaat, woon-werkverkeer, het aan- en uitdraaien van of het kijken naar de televisie genereert ook data. En data genereert wederom data. De huidige zoekmethodieken gelden niet meer voor dit soort data.

We gaan van zoeken naar acties

Google

Google heeft een fantastische zoekmachine opgeleverd, maar zal snel haar zoekmethodes veranderen om aan de nieuwe vraag te kunnen voldoen. We gaan namelijk andere typen vragen stellen. Meer actiegericht.

Het probleem is dat deze data op dit moment niet op 1 indexeerbare ruimte beschikbaar is. Sociale netwerken houden hun data achter de hand, internet-connected devices met sensoren hebben nog geen middelen om met elkaar te communiceren, etc,.Zelfs een smartphone weet niet wat zijn eigenaar aan het doen is op zijn laptop.

Waar is de koppeling tussen mens en machine?

Formerly, a stimulus for the search engine was a query you entered into a search box

Internet in 2020

Hoe dan?

Hoe zou een 21e eeuwse zoekmachine er dan uit moeten zien. Weitz verwacht dat deze zoekmachine proactief in plaats van reactief gaat werken. Voorheen waren de zoektermen de trigger om zoekresultaten terug te geven. In systemen zoals Google Now en Microsoft Cortana zal deze trigger (stimulus) niet meer de zoekterm zijn, maar een toestandsverandering.

Waar het naar toe gaat, is dat systemen zoals Google Now en Cortana al antwoorden kunnen gaan geven, vóórdat de gebruiker een kans heeft gehad een vraag te stellen.

Google Now geeft nu al aan dat er file staat en dat je beter een andere route kunt nemen om op tijd thuis te komen. Cortana zal je vertellen dat je een paraplu nodig hebt als je ‘s middags buiten gaat wandelen. Dit soort technologieën denderen al onze wereld in.

“We must think of search as the omniscient watcher in the sky, aware of everything this happening on the ground below.”

Een zoekmachine gaat je in de gaten houden, advies geven en je helpen in het dagelijks leven. Actie-georiënteerd dus!

We gaan dit niet alleen gebruiken voor dagelijkse activiteiten. Enkele voorbeelden:

  • wat als je een artikel maar voor de helft hebt uitgelezen op je PC en als je thuiskomt je iPad weet waar je verder kunt lezen
  • wat als het systeem weet dat je geïnteresseerd bent in bijvoorbeeld de situatie in Oekraïne en dat je alleen maar informatie te zien krijgt die je nog niet wist. Al het andere wordt er uit gefilterd. Of misschien nog mooier: context toevoegen van informatie die je nog niet hebt

Er zal een connectie moeten gaan ontstaan tussen de fysieke en virtuele wereld. Het is daarom noodzakelijk om de menselijke zintuigen te gaan gebruiken in machines: machine vision, machine hearing, ratio (?).

It is search, Jim, but not as we know it.

Interactie met jou

Het is belangrijk dat een zoekmachine zich gaat aanpassen. Naast het indexeren van content zal het ook de wereld en de interactie moeten begrijpen. En natuurlijk jou als persoon. Ze moeten kunnen zien, horen (proeven en ruiken?) en met ons communiceren op een natuurlijke wijze. En op allerlei manieren: via tekst, spraak, denken….

Zulke ontwikkelingen lijken mijlenver. Maar de grote jongens, zoals Google, denken al op deze manier. Ze verzamelen nu al van allerlei data. Data is namelijk de sleutel voor deze nieuwe ontwikkeling. Wie toegang heeft tot de meeste data zal de marktleider worden.

Dat is ook de reden dat Google in 2012 al haar privcay policies in 1 hebben gestopt, zodat ze alle data in 1 grote pot konden stoppen. Echter, ook Google heeft geen toegang tot alle data. Google weet bijvoorbeeld niet wat jij hebt geliked bij Facebook. Of weet niet wat je aan het doen bent in de apps op je mobiel. Om de volgende stap te zetten is het noodzakelijk om samen te gaan werken en deze bronnen te delen. Dat lijkt alsnog niet te gaan gebeuren.

Nieuw model van het web

Er zal een nieuwe manier gevonden moeten worden om het web in te richten om deze (persoonlijke) data te kunnen koppelen. Een mogelijkheid zou kunnen zijn dat jijzelf bepaald wie welke data ziet (Hollywood rights model for data use). Jij bent eigenaar van jouw persoonlijk profiel, jouw karakter, je eigen cookie en haar (gedrags)gegevens, je eigen acties bij de verschillende websites, de data van je gesprekken, de data van je gedachten, etc..

Deze data kun je dan open stellen aan bepaalde zoekmachines (of virtuele personal assistants), zodat zij je beter kunnen helpen. Ook kun je altijd je data terughalen, zodat deze niet meer gebruikt mag worden door een bepaalde instantie. Op deze manier ben je zelf in controle over wat je weggeeft en in hoeverre je geholpen wilt worden door je -nieuwe- zoekmachine.

Lees meer:  Search: How the Data Explosion Makes us Smarter

Interview met Stefan Weitz over de nieuwe zoekmachine (actiegericht)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *