Growth hacking tips

Een Growth Hacker is iemand die op een pragmatische wijze de (online) groei van een bedrijf of website voor zijn rekening neemt. Soms kunnen met kleine wijzigingen enorme verschillen optreden. Een Growth Hacker verdient daarom zijn geld al snel terug!

Enkele goede Growth Hacking tips:

Meet de blijheid van je klant
Door gebruik te maken van de Net Promotor Score kun je meten hoeveel klanten echt blij zijn met je product of dienst. Daarna kun je aan jouw eigen promotors gaan vragen om je product of dienst te delen. Dit zullen ze bijna allemaal doen, aangezien ze 'fan' zijn van je bedrijf.



Maak meer landingspagina's
Onderzoek wijst uit dat bedrijven die meer dan 10 landingspagina's hebben, 55% meer 'sign-ups' hebben. Voorwaarde is dat elke pagina 90% uniek is door andere aanbiedingen te tonen, andere doelgroepen te targetten en andere USPs vermelden. Verschil is dus belangrijk.
Nog steeds sturen veel (betaalde) advertenties de bezoeker naar de homepage; dit kan echt niet meer!

Gebruik betaalde advertenties om te oefenen voor je landingspagina's
Doordat er beperkte ruimte is voor betaalde advertenties dien je je te richten op de kern van de boodschap (de headlines). Ook plaatjes zullen perfect moeten zijn. Met behulp van (A/B) testen kun je achterhalen wat het beste werkt. Daarna kun je deze ervaringen doorzetten naar je landingspagina.

Een landingspagina is namelijk qua functionaliteit bijna gelijk aan een betaalde advertentie.

Probleem wat veel landingspagina's hebben is dat ze a) te weinig traffic krijgen om goed te testen en b) te veel zaken getest kunnen worden.

Al met al bespaar je tijd en geld.

Tip: met Ad Testing kun je ook beter je doelgroep bepalen

Haal balast weg uit je landingspagina
Haal de standaard navigatie weg en ook andere links die afleiden van wat de bezoeker komt doen, namelijk converteren (CTA). Amazon haalt zelfs hun eigen logo weg uit de conversie-funnel, om te voorkomen dat mensen afgeleid raken.
Dit kan een conversie-verhoging genereren van meer dan 50%!

Doe testen met minimale landingspagina's
Kleedt de landingspagina zo ver uit dat alleen de info die noodzakelijk is en de interactie van de bezoeker minimaal wordt gehouden. Ook kun je dit doorvoeren op je Checkout pagina's!

Probeer maffe CTA teksten
Waarom altijd de tekst 'Koop nu' of 'Meld me aan' in de knop laten staan. Door creatief om te gaan, zul je soms een betere conversie krijgen.

Herhaal je CTA boven en onder de fold
Niet zo moeilijk doen! Als je een lange pagina hebt, kun je gerust meerdere malen je CTA laten zien!

Voeg tekst toe om mensen gerust te stellen
Dit kunnen teksten zijn zoals:

  • 300 klanten gingen je afgelopen week voor!
  • Je privacy is gewaarborgd
  • Niet tevreden? Binnen 24 uur je geld terug.
  • Deze dienst kost elke maand 20 euro. U kunt elke maand opzeggen.
  • Geen credit card nodig. U krijgt meteen toegang.
Haal het coupon veld weg
Als bezoekers een coupon veld zien bij het uitchecken, gaan ze online op zoek naar gratis coupons. Als deze niet gevonden worden, genereert dit een negatieve reactie, wat kan leiden tot het niet verkopen van je product.

Beter is om te communiceren met links, waarbij de couponcode al is toegevoegd. In het check-out scherm laat je ook zien dat deze coupon wordt gebruikt.

Exit intention technologie gebruiken
Er is genoeg software (bijv. BounceExchange of Picreel) beschikbaar die 'berekent' wanneer een bezoeker weggaat van je site. Dit kunnen muisbewegingen zijn naar het URL veld van je browser, twijfelbewegingen van je muis over een CTA heen, of andere zaken. Door op dat moment in te grijpen en een andere boodschap te laten zien, kun je iemand nog over halen om te kopen. 

Een bekend voorbeeld is de korting die ze kunnen inwisselen als ze nu (!) kopen of een webformulier om een gratis PDF te downloaden. Voordeel is dat je ze niet kwijt bent (voor altijd), maar terughaalt. Psychologisch werkt deze aanpak ook heel goed. Het komt als een verrassing. Hierdoor wordt het brein gereset en is het erg gevoelig voor suggestie. Dubbele winst dus.

Geef bonus weg bij je product
Dit is veel beter dan dezelfde producten bundelen tot 1 product.

Dit is veel beter
 dan dit:

Eindig prijzen op 7 of 9
Dit is ondertussen wel een hele bekende. Mensen vinden deze prijzen aantrekkelijker!

Voortgang laten zien tijden check-out
Ook een hele bekende, maar toch kom je deze nog veel te weinig tegen.

Wat ook goed werkt is om een chat-mogelijkheid tijdens de check-out te laten zien. Dit geeft een vertrouwd gevoel. Daarnaast kun je mensen met vragen snel helpen, zodat ze over de streep worden getrokken om de aankoop te doen. Zeker bij complexe producten!

Delen van je product
Door de personen die je product of dienst al hebben aangeschaft profijt te hebben als een vriend zich ook aanmeldt, kun je de aanwas van gekochte items snel laten groeien:
  • Krijg 50 euro tegoed als je een vriend aanmeld die ook lid wordt
  • Nog mooier: de vriend krijgt ook 50 euro tegoed.
  • Krijg extra ruimte als je vriend ook aanmeldt (zie Dropbox)
  • Bij Uber krijg je 30 dollar als een vriend(in) met jouw couponcode een ritje heeft gemaakt. Nog mooier: je vriend(in) ook!
Symmetrische bonussen zijn top!

Pas landingspagina's aan door te kijken naar de herkomst
Een beetje innovatief, maar kan zeker waardevol zijn. Doordat je weet dat de bezoeker van een bepaalde site afkomt, kun je bepaalde info weglaten of juist toevoegen.


gerelateerde blogs met thumbnail