Ello: de eerste indruk

En dan is er opeens een nieuw sociaal platform: Ello. Een sociaal netwerk dat haaks tegenover Facebook gaat staan. Waar je in Facebook zelf het product bent geworden van marketeers, wil Ello zich weer gaan richten op de mens.

Dit is wat ze claimen:

"Jouw sociale netwerk is eigendom van adverteerders. Elk bericht dat je plaatst, elke vriend die je maakt en elke link waarop je klikt wordt gevolgd, opgenomen en omgezet in data. Adverteerders kopen jouw gegevens zodat ze je meer advertenties kunnen tonen. Jij bent het product dat gekocht en verkocht wordt. We geloven dat er een betere weg is. (...) Wij geloven dat een sociaal netwerk geen instrument is om te misleiden, te dwingen en te manipuleren, maar een plek om banden te smeden, te creĆ«ren en het leven te vieren. Jij bent niet het product.”

Aangezien Ello een 'invite-only' platform is, is het nog lastig om een kijkje in de keuken te nemen. Gelukkig kon iemand uit mijn sociaal netwerk (toevallig Facebook) uitkomst bieden en kan ik sinds vandaag toegang krijgen tot Ello.

Google Wave

De eerste indruk is gelijk aan de introductie van Google Wave (herinner je deze nogggg?). Het lijkt nog niet helemaal af. Zoals anderen ook zeggen: "this feels like arriving too early at the party". Je bent al snel aan het zoeken naar herkenbare onderdelen van Facebook. Ik kan je teleurstellen. Het is allemaal erg basic. Qua gevoel ligt het meer bij Pinterest. De focus ligt op je netwerk en de interactie. Alle balast is weg!
Nog maar 1 vriend

In totaal mag je maar 5 personen uitnodigen. Dat lijkt inderdaad niet veel. Afhankelijk van de personen die je uitnodigt zal je netwerk kunnen groeien. Als de personen die je uitnodigt niet actief gaan werver, zal het belangrijkste gemist worden: het uitbouwen van je netwerk. Hou daar in ieder geval rekening mee, als je mensen uitnodigt. Zoek mensen die ook willen investeren!


Friends of Noise

Wat handig is dat je mensen uit je netwerk in het vakje Friends kan plaatsen of Noise. Op deze manier kun je een mooie scheiding maken tussen de feeds die je wilt volgen. Dit bepaalt straks je tijdlijn.

Al met al een lastige start. Het staat of valt bij de aanwezigheid van je netwerk. Zoals bij Google Wave ook is gebeurd, zullen ze op een gegeven ogenblik het aantal invite mogelijkheden gaan uitbreiden of zelfs ongelimiteerd maken. Blijkbaar is deze aanpak nodig om de load langzaamaan te kunnen volgen door de hardware en software stap-voor-stap uit te breiden.

Een mooie blog over Ello: Ello is een waarschuwing voor marketeers.


gerelateerde blogs met thumbnail