PIM: CMS voor producten

Iedereen weet ondertussen wat een CMS is. Met een CMS kun je -meestal- op een gemakkelijke manier je website onderhouden. Een CMS is dan ook prima voor ongestructureerde informatie (zoals webteksten vaak zijn). Wil je een stap verder en ook gestructureerde informatie kunnen beheren, dan kom je vaak in de problemen met een CMS.

Natuurlijk kunnen de volwassen CMS-en ook andere contenttypes beheren, maar vaak is dit niet op het niveau waarop dit gewenst is; vaak omslachtig en niet goed beheer(s)baar.

Sinds een paar maanden ben ik ook toegetreden tot de PIM wereld. Een PIM is de afkorting van Product Information Management. Simpel gezegd: een CMS waarmee je producten kunt beheren. Wat is het verschil tussen een PIM en een MDM? Met een MDM kun je allerlei gestructureerde gegevens beheren. Een PIM is toegespitst op producten.

Wat is nu de toegevoegde waarde van een PIM?

Een filmpje zegt altijd meer:


Veel bedrijven kampen met het probleem dat productgegevens overal en nergens worden bijgehouden. In het ERP-systeem staan gegevens, in Excel sheets staan gegevens, per land- en taalcombinatie worden productgegevens bijgehouden. Laat staan de verschillende features en eigenschappen van een product.

Centraal

Het is mooi om dit in een centraal systeem te passen en de uitvoer naar de verschillende kanalen via dit PIM-systeem te laten lopen. Met als gevolg consistente product data. Leuke bijkomstigheid: de kwaliteit van de data gaat omhoog en het aantal medewerkers dat aan productmanagement doet, gaat drastisch omlaag. Daarnaast wordt een PIM ook gebruikt voor het opslaan van je assets, zoals plaatjes, video's etc. (Digital Asset Management).

Tevens kan een PIM worden gebruikt om ook teksten, reviews, awards, etc. te beheren op je website. Natuurlijk gerelateerd aan product!



gerelateerde blogs met thumbnail