Van Promotional naar Educational content

Veel websites zijn alleen maar gericht op het verkopen van hun product: promotional websites. Dit is natuurlijk al lang niet maar waar het om draait. Alleen als je merkbekendheid zo groot is en je alleen maar commodities verkoopt, kun je dit volhouden. Voor alle andere zaken betekent het dat je bezoekers moet gaan helpen in hun zoektocht: met Educational content.

Educational content

Wat bedoelen we hier precies mee? Allereerst is dit niet iets dat je zo maar kunt uitvoeren in je bedrijf. Het content team zal namelijk ook opgeleid moeten worden om hier anders mee om te gaan. De content moet bezoekers de juiste informatie gaan geven die ze nodig hebben om de volgende stap te maken. Trek ze stap voor stap binnen. Bepaal de drempels waar een bezoeker tegen aan loopt en zorg er voor dat JIJ de content hebt die ze een stap verder helpt.

Hierdoor word je al snel gezien als Thought Leader. Het bedrijf of de persoon die mensen kan ontzorgen maar ook verder helpen. Door iets 'weg te geven', zul je ook iets terugkrijgen. Wederkerigheid. Dit gaat zeker gelden als je mensen met Educational content verder kunt helpen. Mooie bijeenkomst is dat deze bezoekers ook jouw website zullen gaan promoten ("Daar helpen ze je verder!").

Doordat mensen de indruk krijgen dat je niet alleen wilt verkopen, maar ook mensen wilt verder helpen in hun zoektocht, krijg de bezoeker ook een andere beleving!

Naast informatie kun je natuurlijk ook op andere manieren mensen verder helpen: Webinars, Online cursussen, infographics, powerpoint presentaties, etc. Dit alles zal meegenomen moeten worden in je approach. Helemaal mooi natuurlijk als je blogs en videos hebt waar mensen op kunnen terugvallen.

Maak het bekend!
Daarna wordt het tijd om de hele wereld bekend te maken met deze nieuwe content die je hebt. Hierdoor zullen mensen sneller en langer op je website blijven en heb je -als je het goed gedaan hebt- meteen resultaat. Een tevens een hogere conversieratio! Hierdoor zullen de kosten per lead gaan dalen en zal je business gaan groeien.


gerelateerde blogs met thumbnail

Ik zit zelf ook naar een balans te zoeken wat betreft dit onderwerp. Zelfs zoekwoorden ongeforceerd vaker laten terugkomen in een tekst op je website vind ik al een integriteitsbreuk wat betreft de waarde van de content. Ik schrijf daarom informatieve doch se geoptimalisserde webcontent en de factor educational haal ik uit geplaatste blogs die ik meestal niet eens op seo wens te schrijven.