De drie W's van personalisatie

Personalisatie is voor veel mensen nog lastig. Te begrijpen, maar zeker om op een goede manier in te zetten. Maar eigenlijk is het gemakkelijker dan menigeen denkt. Personalisatie combineert twee dingen:

  • Identificeren van attributen van de bezoeker, zoals intentie, potentie om een product of service aan te schaffen, profiel en firmographics (voor welk (type) bedrijf werkt iemand)
  • De customer experience aan te passen door de meest relevante content en visuals te tonen
Makkelijk toch! Maar hier heb je toch allerlei dure tools voor nodig? Dat hoeft niet eens. Het begint bij de gedachte van de Marcom afdeling om zo je online kanaal in te richten. Deze manier van denken is belangrijk om de volgende stap te zetten: de tools. Afhankelijk van je business kan dit duur maar ook goedkoop uitpakken.

Wat brengt dit de marketeer?

Door meer relevante content aan te bieden, krijg je betere interacties met de bezoeker. Dit zie je terug in bijv. de funnelpercentages. Ook nurture je en geef je de juiste informatie aan top-of-funnel prospects. Hierdoor gaan ze beter voorbereid en sneller de funnel in. Tevens optimaliseer je de kosten en budget per lead.


Hoe bepaal je de personalisatie?
Door gebruik te maken van de 3 W's: Wie, Wat en Waar.

Wie?
Voor wie doe je dit eigenlijk? Je doelgroep wordt bepaalt door een combinatie van attributen. Voor B2B zou dit kunnen zijn:
  • Bedrijfsnaam
  • Vertical size 
  • Omzet
Voor B2C zou dit meer gaan om:
  • Customer Journey
  • Geo location
  • Product interesse
  • Prijs sensitiviteit
  • Eerder aanschaffen van een product
Vergeet absoluut ook niet de Customer Journey Stage waar een bezoeker in kan zitten:
  • Awareness (he, ik heb een product/dienst nodig)
  • Interest (wat voor producten zijn, wat is er tegenwoordig allemaal beschikbaar, etc.)
  • Evaluation (vergelijken van producten)
  • Commitment (willen aanschaffen)
Wat?
Maar wat ga je dan personaliseren? Welke elementen ga je gebruiken om te personaliseren? Je kan bijvoorbeeld de Call-to-action aanpassen, zelfs de User Experience (denk aan landingspagina's, aparte blokken met aanbevelingen, etc.), plaatjes, teksten, product aanbiedingen. De lijst is in principe eindeloos, zolang het maar relevant is.

De meeste bedrijven hebben al genoeg content beschikbaar om 'mee te spelen', zoals Blogs, Case Studies, E-books, Video's, etc. Denk goed na over in welk CJS een bezoeker is. Je kunt ook meerdere CTA's maken voor verschillende audiences.

Voor B2B zul je je meer gaan focussen op Vertical, Organisatie en Locatie. Denk bijvoorbeeld bij het laatste om een aanbieding te tonen van een parapluie als het in een bepaalde plaats regent. Het is allemaal te realiseren.

Waar?
Vaak denkt men alleen aan de website waar je kunt personaliseren, misschien nog email marketing, maar je kunt dit natuurlijk ook doortrekken naar offline, online advertisement, mobile, etc. Begin in ieder geval altijd bij de website en als het kan email marketing. Dit zijn wel krachtige kanalen.

Er zijn genoeg tools die je kunnen ondersteunen hierin. Sommige zijn erg duur en lastig te implementeren. Vaak hoeft een bedrijf niet meteen alle toeters en bellen te hebben en kun je redelijk goedkoop prima personaliseren.

Lees ook: De verschillende personalisatie mogelijkheden


gerelateerde blogs met thumbnail