Social Change documentaires

De opkomst van Internet heeft natuurlijk veel goeds teweeg gebracht. Alle informatie waar je 20 jaar geleden soms weken over deed om te verzamelen, kun je nu in een paar uur doen. Ook is het mooi om te zien dat onze samenleving steeds transparanter wordt, al zijn daar de meningen over verdeeld. Niet iedereen wil een Facebook-pagina om inzicht te geven in zijn of haar leven, niet iedereen vindt het prettig dat mensen weten waar je bent (geweest) en wat je politieke voorkeur is. Aan de andere kant is het fantastisch podium om jezelf te laten zien!

Samenleving

Aan de andere kant krijg je door diegene die zich wel openstellen (en dat is nog steeds de meerderheid) betere discussies. Over inhoud, over feiten. Discussies die vroeger niet op dit niveau af konden spelen, simpelweg omdat we te weinig feiten hadden.

Wij als samenleving moeten hier nog heel erg aan wennen. De gemiddelde mens is namelijk 'ontworpen' om te volgen. Is het niet het geloof, dan is het wel de overheid, je bedrijf, school, etc. Dat zit al duizenden jaren in onze genen. Nu kun je hier zelf controle over krijgen en beter bepalen wat je zelf wilt.

Overheid

Twintig jaar geleden werden uitspraken of adviezen gewoon opgevolgd. Wie was jij om hen tegen te spreken? Een goed voorbeeld is de overheid die bepaalt wat gezond voor je is: eten en drinken, gebieden waar je 'gezond' kunt wonen, maar ook bijvoorbeeld welke inentingen je krijgt, waar het overheidsgeld aan uitgegeven werd, kernenergie, etc.

Tegenwoordig hebben we de juiste informatie tot onze beschikking en kunnen we zelf beter conclusies trekken. Dat betekent dat bijvoorbeeld de Schijf van 5 op dit moment onderuit wordt gehaald (zie Giel vs Voedingscentrum over SuperFood), maar ook andere zaken staan onder druk.

Social change documentaires

De opkomst van Social Change documentaires geven inzicht in hetgeen wij al jaren als waarheid hebben gevonden, maar hierdoor vaak op subtiele wijze onderuit wordt gehaald. Lastig hoor, aangezien dit zaken zijn waarmee je bent opgegroeid, zaken die vastgeroest zijn in je brein. Ik merk het aan mezelf: ik ben nu 45 jaar en dit zijn de zaken waar je mee bent opgegroeid en opeens blijkt het helemaal anders te zijn. Dit is onderdeel van je DNA. Een ware revolutie in je hoofd speelt zich af, pijlers waar je je argumentatie op baseerde vallen weg. Onzekerheid alom, maar ook 'very interesting'.

Wat heeft dit met Internet te maken? De komende jaren gaat anders worden dan we nu denken; we gaan sneller zaken krijgen die je nu voor onmogelijk houdt. Simpelweg omdat je brein nu niet zo denkt. Denk aan Singularity. Als je dat begrijpt ga je ook anders denken over de toekomst van Internet. Ook het gedrag op je website gaat hierdoor veranderen. Mensen willen andere informatie zien om overtuigd te raken van je product of dienst. Zijn beter uitgerust om de juiste keuzes te maken.

Andere informatievoorziening

Ben je te laat, dan ga je de boot missen. Oude marketing technieken vielen al uit de boot, maar dit zal steeds meer gaan gebeuren. De informatievoorziening reikt verder dan alleen je website. Ook Social Media is hier onderdeel van. Wat belangrijk is om te weten is dat de veranderende mens, ook een ander informatiepatroon gaat krijgen. Gebaseerd op meerdere bronnen, meerdere mensen. De wijze hoe je hierop invloed op uit kunt oefenen gaat ook veranderen.

Denk bijvoorbeeld aan die Social Change documentaires. Dit is een mooi voorbeeld hoe je mensen kunt beinvloeden. Op grote schaal. Op zaken die al jaren vastgeroest zitten in hun brein. Eye openers. Door misvattingen aan te kaarten, verander je iemands manier van denken. Hoe mooi zou dat zijn als je dat aan jouw product kan koppelen?


gerelateerde blogs met thumbnail