SEO experts begrijpen er niets van

Steeds vaker erger ik me aan de bekrompenheid van zogenaamde SEO experts. Door het uit het hoofd leren van vele SEO-regels denken ze de wijsheid in pacht te hebben. Door angst te zaaien bij hun leidinggevende wordt er nog naar geluisterd ook: "Als je dit of dat niet/wel doet, dan zul je minder bezoekers krijgen".

Dit laatste wil een bedrijf natuurlijk niet en zo komt het dus vaak voor dat een SEO expert bepaalt hoe de site er uit gaat zien, zogenaamd geoptimaliseerd voor het zoekmachine-monster Google. Dit resulteert soms in een slechtere site voor de bezoeker. Dit kan en mag nooit het geval zijn!

SEO experts kijken eigenlijk (bijna) nooit naar de mens die een site bezoekt. Ze geven advies op wat Google hen verteld. Te beperkt!

Website ervaring

De website-ervaring van de bezoeker moet altijd de hoogste prioriteit hebben.
SEO mag dit nooit, maar dan ook nooit ondermijnen. Zoals bekend blijft het draaien om goede content. Maar ook de interactie met de bezoeker wordt steeds belangrijker bij SEO.
Google heeft namelijk ook door hoe een website precies werkt en kent de trucjes van SEO experts. Google maakt SEO bewust steeds minder belangrijk en dit kan ook aangezien de algoritmes van Google steeds beter in staat zijn om de content, maar ook de website te analyseren. Ditzelfde geldt voor backlinks. Het wordt mij steeds duidelijker dat manipulatie steeds minder gaat werken; je merkt het laatste jaar zelfs dat Google manipulatie herkent en je daardoor weer lager in de SERP terechtkomt.

OnPage SEO

Wat natuurlijk altijd belangrijk blijft is goede HTML met een duidelijke structuur. Dit heeft Google namelijk nodig om de content van je webpagina af te halen. Hier zul je altijd naar moeten blijven kijken en bespreek dit ook met de webbouwer (CMS).

2010

De meeste SEO experts die ik ken, hanteren nu de methodes van 2010. Met de Panda en Pinguin updates van Google kunnen dit soort praktijken eigenlijk niet meer worden toegepast; vaak hebben ze uiteindelijk een negatief gevolg voor je SERP.

Enkele voorbeelden:

Keywords
2010: De allerbeste manier om hoog te eindigen was om een #1 keyword in de Title en H1 te gebruiken (soms ook H2) en natuurlijk in de tekst (geen keyword stuffing). EN vergeet het keyword in de URL niet.

2013: Google begrijpt synoniemen. Je kunt dus een keyword gebruiken en aanvullen met allerlei synoniemen. Experts geven aan om keyword groups te gebruiken in je teksten. Door keywords te gebruiken die ongeveer hetzelfde betekenen, ben je meteen relevant voor deze zoektermen. Tevens is dit een veel natuurlijke manier van schrijven.

Markup
2010: Belangrijke content werd benadrukt met bijvoorbeeld een link, strong of italic

2013: Google begrijpt nu waar tekst precies op een webpagina terechtkomt en hoe prominent dit is voor een bezoeker. Dit betekent dat het design van je pagina steeds belangrijker wordt. Belangrijke zaken moeten geintegreerd worden in het design. Dit betekent vaak dat je een nieuw design nodig hebt om bepaalde zaken te kunnen benadrukken.

Links
2010: Google wist al het onderscheid te maken tussen crappy sites en goede sites. Een goed link netwerk werkte prima; je kreeg in ieder geval geen penalty voor.

2013: Veel sites zijn enorm gezakt in de SERP vanewege Pinguin. We kunnen geen links meer kopen. Bijna alle bloggers kennen de waarde van een link en willen hier goed voor worden betaald.

Anker teksten
2010: De sterkste manier om hoog te ranken voor een keyword is door deze keer op keer terug te laten komen in een externe link. Een erg onnatuurlijk gedrag, maar Google vond dit prima.

2013: Als Google 1 miljoen links heeft gevonden naar je website met "gezond afvallen" er in en voor de rest zijn er geen backlinks te vinden, word je achteraan in de SERP gevonden. Het is noodzakelijk een gevarieerd (lees natuurlijk) linkpatroon te hebben. Dus ook met "Lees meer"-links, je bedrijfsnaam er in, etc. Het is voor Google nu erg gemakkelijk geworden om deze scams te herkennen.

Natuurlijk gedrag

Het draait steeds meer om natuurlijk gedrag. Dit betekent dat je op een natuurlijke manier backlinks krijgt, goede content schrijft met natuurlijke interne links. Ook het woordgebruik in je content zal niet te veel gemanipuleerd moeten worden. Wat je ziet is dat SEO-technieken steeds minder belangrijk worden.

Wat wel belangrijk is tegenwoordig is het aanwezig zijn op de verschillende Social Media. Google herkent dit en zal hiermee duidelijkheid kunnen krijgen of er over je merk of webpagina gesproken wordt.

Lees meer hierover op: http://moz.com/blog/be-the-result-that-google-wants-to-rank


gerelateerde blogs met thumbnail