SEO Tips: de (bijna) volledige lijst

Je kunt overal SEO tips and tricks lezen, maar nu heb ik ze allemaal verzameld. Dit is een enorm lange blog, met alleen maar SEO tip, SEO tips en nog eens SEO tips:


SEO tips: Voordat je begint
  • Begin alleen met geld verdienen rondom onderwerpen die je al kent. Hierdoor kun je beter informatie verzamelen, weet je wat lezers willen lezen en hou je het ook voor jezelf interessant.
  • Begin meteen met het ontwikkelen van goede SEO. Dit begint natuurlijk met OnPage SEO
  • Google Analytics is standaard als je een website uitrolt.
  • Ook meteen aanmelden bij Google Webmaster en koppel deze aan Google Analytics
  • Wat heel populair nu is om je website te koppelen aan jezelf (publisher). Via rel=”publisher” kun je jezelf aan de Google Plus pagina van jezelf of je bedrijf koppelen. Dit levert een hogere SERP op
Welke zoekwoorden:
  • Bepaal eerst de niche waar je in wilt zitten. Voor deze niche bepaal je de zoektermen die je wilt gebruiken.
  • Vul deze aan met zoekwoorden die je uit ervaring kent of gangbaar zijn in je vakgebied
  • Ook altijd interessant om ook zoekwoorden te vragen aan je vrienden. Er kunnen wel eens opmerkelijk zoektermen uitkomen
  • Kijk ook eens naar websites van concurrenten. 
  • Gebruik OpenSiteExplorer om de concurrentie te onderzoeken
  • Gebruik Topsy om belangrijke webpagina's te vinden over een bepaald onderwerp
  • Kijk eens naar Google Trends voor ideeën
  • Maak absoluut een nul-meting. Je wilt tenslotte weten wat er gaat gebeuren als je dingen gaat veranderen/verbeteren
Content is King
Overal lees je het. SEO draait om content. Maar hoe ga je hiermee om?
  • Wijs gevonden zoekwoorden toe aan bestaande pagina’s binnen uw website, of maak nieuwe pagina’s.
  • Zorg dat de zoekwoorden die u aan de pagina heeft toegekend, terugkomen in de inhoud (content) van uw pagina. Gebruik daarbij ook synoniemen van het zoekwoord.
  • Produceer een stevige tekst rond de zoekwoorden waarop u gevonden wilt worden. Hou de tekst natuurlijk, zodat bezoekers (en de zoekrobots) geen spam-indruk krijgen! 
  • Zorg dat de content uniek is, zowel binnen de eigen website als m.b.t. andere websites. Soms kan dit echter niet anders: gebruik dan de rel="canonical" om de bronpagina te specificeren.
  • Indien de dubbele content ontstaat door bepaalde URL-parameters die geen wezenlijk andere pagina opleveren, specificeer die dan in Google Webmaster Tools
  • Zorg dat de content zoveel mogelijk waarde toevoegt aan wat er al aan informatie op het internet te vinden is.
  • Waak er voor dat de eventuele advertenties op de site de content niet gaan overheersen.
  • Hou zo veel mogelijk informatie op de site up-to-date.
  • Verwerk de voor de pagina bedachte zoekwoorden (naast de content) in de <h1>, de alt-tag van ongelinkte images en een keer in een bold/strong-tag.
  • Gebruik zoekwoorden, zo veel mogelijk vooraan in de meta Title tag. Lengte: 8..69 karakters, inclusief spaties. Plaats niet alleen uw bedrijfsnaam in de Title tag! Ook geen Home
  • Maak een aantrekkelijke, wervende Meta Description. Die wordt namelijk meestal getoond in de zoekresultaten en moet zoekers bewegen op uw zoekresultaat te gaan klikken. Description is geen parameter meer in de SERP, maar kan Google-gebruikers wel overhalen om juist op jouw pagina te klikken. 
  • De Meta Keywords tag kunt u weglaten. Die wordt niet door Google gebruikt. Alleen als je een interne zoekmachine gebruikt, dan kunnen deze belangrijk zijn
  • Maak eventueel gebruik van semantische toevoegingen via Microdata (schema.org), met name als u informatie aanbiedt die door die conventies worden ondersteund (bijvoorbeeld reviews, evenementen, etc). Dit heeft vooralsnog geen seo voordeel, maar kan wel de zoekresultaten verrijken. Via Google Webmaster Tools wordt alternatief voor het programmeren in microdata ook de zogenaamde “Highlighter” aangeboden, waarmee rechtstreeks betekenis kan worden gegeven aan de elementen op de pagina’s.
  • Indien de site een blog heeft, koppel de auteur van het betreffende artikel dan via de rel=”author” aan de Google Plus pagina van de auteur. Leg ook een koppeling terug van de Google Plus pagina naar de site via de sectie “Bijdrager aan”.
  • Optimaliseer ook de afbeeldingen en video’s op uw site, opdat die beter gevonden worden in de op die media gespecialiseerde zoekmachines van Google (images.google.nl en video,google.nl). Denk aan zoekwoorden in de URL, de eigenschappen en de tekst eromheen. Bij afbeeldingen is ook de alt-tag van belang. Bij video kan verder gedacht worden aan ondertitels, daar die ook door Google worden gezien.
    Ook kun je extra metadata toevoegen aan een image op je laptop. Via de rechtermuisknop kun je eigenschappen opvragen van een image; nu kun je de titel, description en tags toevoegen. Deze worden ook gebruikt door Google.
  • Verrijk de content, bv door gebruik van video, infographics, etc. Verrijkte content is in directe zin positief voor SEO. 
  • Neem bij uitgaande verwijzingen op weblogs en forums automatisch de rel="nofollow" op ter voorkoming van "comment spam". U wilt namelijk niet dat uw site, door commentaar van derden, gaat linken naar achterbuurten op het Internet
Technische aspecten website
  • Gebruik statische URL’s en verwerk de zoekwoorden in de domeinnaam, directorynamen of paginanamen. Forceer dit niet en ga ook niet spammen. Eén keer per URL is genoeg.
  • Gebruik geen laagliggend streepje (_), maar het minteken(-), eventueel als scheidingsteken in de URL. Gebruik geen scheidingsteken in het domein. De _ wordt door Google gezien als woord.
  • .nl, .com, .org, .edu en .eu-domeinextensies zijn allemaal prima. .biz en .info-domeinnamen zijn wellicht wat minder sterk.
  • Maak de diepte van de directorystructuur niet al te groot en zorg dat onder iedere directory ook een index pagina aanwezig is.
  • Probeer er voor te zorgen dat iedere pagina binnen drie, bij grote sites met meer PageRank maximaal vier, muisklikken vanaf de homepage te bereiken is.
  • Leg vanuit de website vooral verwijzingen naar pagina’s die er toe doen, d.w.z. goede content hebben rond zoekwoorden. Ter overwegen is om pagina’s die aan content niets toevoegen met het oog op SEO, niet te laten indexeren. Een link naar Wikipedia doet wonderen!
  • Neem broodkruimelpaden op, op iedere pagina van de website. Maak daarbij gebruik van breadcrumb microdata markup.
  • Stel het "voorkeursomein" via Google Webmaster Tools bij voorkeur op de www-versie in. Dit voorkomt dubbele entries
  • Indien u verwijst vanuit een image, neem dan het zoekwoord -dat u bedacht heeft voor de pagina waarnaar u verwijst- op in de alt-tag van de image.
  • Neem eventueel een sitemap in de website op. Een sitemap.html is er voor bezoekers, een sitemap.xml voor zoekmachines. Een sitemap geeft geen seo voordeel. Zoekmachines komen wel sneller langs (met name als u Google pingt bij een wijzigiging in de sitemap). Bij elke wijziging is Google meteen op de hoogte van een nieuwe pagina. Ook pagina's die niet gevonden kunnen worden, aangezien er geen link naar toe is, kunnen op deze manier wel kenbaar gemaakt worden aan Google.
  • Als pagina’s in uw website van URL veranderen, maak dan gebruik van een 301-redirect (van oud naar nieuw).
  • W3C-validatie is een good programming practice, maar geen SEO signaal. Wel kun je de website optimaliseren voor OnPage SEO
  • Let op de robots-metatags in alle pagina’s van de html-code, in principe: content="index,follow". U kunt hier "noodp" aan toevoegen om uit te sluiten dat Google de DMOZ omschrijving gebruikt als description in de zoekresultaten.
  • Neem eventueel een robots.txt-bestand op (geen SEO-voordeel) om bepaalde pagina’s uit te sluiten.Zorg dat het CMS waarmee uw website wordt ontwikkeld voldoende flexibiliteit en mogelijkheden kent. 
Andere talen
  • De taalinstelling (het meta lang-attribuut) in de html-pagina’s is wel degelijk van belang. Dit wordt gebruikt om bijv. voor Google.nl alleen maar Nederlandse pagina's bovenaan te zetten
  • Neem een domein-extensie van het land waar u wilt scoren. Als u een niet land specifieke domeinextensie heeft (.com, .eu, etc.), kunt u een "doelregio" instellen via Google Webmaster Tools. Meld daartoe iedere subsite aan bij Google Webmaster Tools. Daartoe dient iedere doelregio (land) een eigen directory onder de root te krijgen.
  • Indien u geen doelregio instelt, dan speelt het IP nr van de server voor Google een belangrijke rol in de bepaling waar de site getoond wordt. Zet die server dan in het land waar u wilt scoren.
  • Indien de site meerdere secties kent die grotendeels vertalingen van elkaar zijn, dan kan via het hreflang link element (in de head sectie van de pagina), worden gedefinieerd op welk land en welke taal de betreffende pagina getarget moet worden.
  • Zorg dat er zoveel mogelijk verwijzingen zijn vanuit websites in het land waar u wilt scoren.
Wat is dan negatief voor je site?
  • Langzame laadtijd. Zeker met de opkomst van de mobiel wordt dit een steeds belangrijkere parameter
  • Slechte bereikbaarheid website, veel crawl errors en ‘broken links’ (404 fouten).
  • Veel javascript en/of stylesheet aanroepen, leidend tot veel requests naar de server. Probeer het aantal .js en .css bestanden te beperken.
  • Gebruik van session id’s in de URL’s.
  • Gebruik van cookies om te bepalen welke pagina getoond moet worden.
  • Substantieel gebruik van Flash. Flash kan zeer lastig worden gecrawled door Google
  • Substantieel gebruik van Frames. Frames gebruik je alleen als er geen andere oplossing voor is
  • Verwijzingen naar lage kwaliteit websites of lage kwaliteit buurten (clusters van websites). Dit is trouwens nog niet helemaal zeker
  • Dubbele inhoud van title- en metatags binnen de website. Bij iedere pagina moet dit uniek zijn.
  • Pagina volgestopt met zoekwoorden. Keyword stuffing wordt afgestraft
  • Te veel advertenties boven de vouw.
  • Jonge leeftijd van de website (dit is eigenlijk geen negatieve factor maar ook geen positieve).
  • Verborgen tekst of verborgen koppelingen. Hoe Google dit kan achterhalen is nog niet bekend
  • Cloacking, d.w.z. het gebruik van de gegevens van de bezoeker zoals land van herkomst, ip-nr, etc. om een specifieke pagina te kunnen tonen.
  • Dubbele content. Maak zo veel mogelijk eigen content, dupliceer zo min mogelijk content dat al elders op het Internet te vinden is.
  • Constant de zelfde ankerteksten in de verwijzingen naar de pagina, met name bij inkomende verwijzingen vanaf andere sites.
  • Badware (phishing, virussen, trojaanse paarden, etc), d.w.z. software in pagina’s die schadelijke acties uitvoeren op de pc van de gebruiker van uw site.
Links krijgen
  • Tegenwoordig hoef je je site niet meer aan te melden bij Google. Zorg gewoon dat er vanaf andere sites verwijzingen komen naar die van jou. Dan vindt Google de site vanzelf. Via Ekudos of nujij.nl
  • Vraag een verwijzing aan bij zoekdirectories als startpagina.nl, startkabel.nl en dmoz.org. Dit is met name een goed en eenvoudig begin voor opstartende websites.
  • Creëer zoveel mogelijk verwijzingen (hyperlinks) naar de website. Niet alleen naar de root-pagina, maar ook naar andere pagina’s binnen de website (deep-linking). Idealiter is de content van uw website zo interessant dat mensen daar vanzelf naar gaan verwijzen.
  • Realiseer verwijzingen zoveel mogelijk vanaf verschillende domeinen.
  • Realiseer verwijzingen vanaf verschillende IP-nr’s.
  • Realiseer verwijzingen vanaf websites met een zo hoog mogelijke pagerank.
  • Realiseer verwijzingen vanaf pagina’s met zo min mogelijk andere verwijzingen.
  • Realiseer verwijzingen vanaf websites die zelf hoog scoren op uw zoekwoorden (relevantie).
  • De beste verwijzingen hebben geen rel="nofollow".
  • Heb zo veel mogelijk verschillende anchor teksten. Het moet namelijk wel natuurlijk overkomen.
  • De anchortext van de verwijzingen is zeer belangrijk. Probeer daar zoekwoorden in te krijgen. Dat geldt voor zowel interne verwijzingen (binnen de eigen website) als inkomende verwijzingen (vanaf andere websites).
  • De woorden in de omgeving van de hyperlink lijken ook van belang voor de beoordeling van de website waarnaar wordt verwezen (co-occurence of co-citation genaamd).
  • Zorg dat de verwijzingen (ook binnen de eigen website) zo veel mogelijk dezelfde opbouw hebben. Bv. altijd naar index.html, en niet afgewisseld met verwijzingen naar de root (/).
  • Verwijs ook vanaf de eigen naar andere sites, en dan met name naar sites die autoriteit hebben over het onderwerp (dus de zoekwoorden) waarover u schrijft.
Betaal nooit voor links
  • Betaal niet voor verwijzingen die als doel het hoger scoren in zoekmachines hebben. Dan is namelijk de rel="nofollow" verplicht, en heeft de verwijzing nog nauwelijks zin.
  • Doe mee aan forums die te maken hebben met uw zoekwoorden, met berichten of een profiel die een link naar uw website bevat(ten).
  • Integreer een weblog in uw website en publiceer daar met enige regelmaat artikelen waaruit uw autoriteit op het gebied van uw zoekwoorden blijkt. Dit kan goede verwijzingen opleveren.
  • Bedenk en schrijf een persbericht over het gebied waarop u gevonden wilt worden, uw zoekwoorden dus, met daarin uiteraard een verwijzing naar uw website.
  • Definieer Google Alerts op uw belangrijkste zoekwoorden, en kijk ook via die manier of u uw kennis (met een verwijzing naar uw site) elders kan delen.
  • Zorg dat uw content eenvoudig gedeeld kan worden via social media (Twitter, Facebook, LinkedIn, etc).
  • Indien u uw content ook via RSS aan derden ter beschikking stelt, plaats de URL van de bronpagina in het bericht (zodat die verwijzing ook meegaat en er geen misverstand kan gaan bestaan over de bron).
  • Meld uw bedrijf aan het bij Google Plus en geef daar ook uw website op.
Web technieken
  • Indien u een nieuwe website gaat bouwen, maak dan geen gebruik van frames. Frames leiden tot rare resultaten in de zoekmachines (tekst zonder navigatiebalk, etc.) en scoren niet optimaal in zoekmachines. Frames zijn meestal ook helemaal niet nodig. Google ziet een frame ook als een aparte pagina
  • Bij gebruik van Flash moet er een soort ‘primary content’ worden geschreven die getoond wordt in browsers waarbij de flash-optie disabled staat (of niet aanwezig is). Deze content moet geoptimaliseerd worden voor zoekmachines.
  • Programmeer verwijzingen niet via javascript. Dat wordt namelijk niet door Google uitgevoerd. Ook al begint Google het wel steeds beter te begrijpen
  • Scheid de content zo veel mogelijk van de overige code, zoals javascript en stylesheet zaken. Maak de HTML pagina zo klein mogelijk
  • Om shares/likes vanuit naar Facebook optimaal te ondersteunen kan, in de meta sectie van de pagina’s, specifiek op Facebook gerichte informatie worden opgenomen via het zogenaamde Open Graph Protocol. mogelijk verbetert dit de vindbaarheid van de site in de zoekmachine van facebook.
Continu verbeteren van SEO
  • Maak een wekelijkse of maandelijkse meting van de rankings van de zoekwoorden.
  • Hou minimaal maandelijks bij welke issues (malware, crawlfouten, html suggesties) Google heeft gemeld binnen uw site en los deze op. Hou ook de snelheid van site in de gaten (Labs). Zie Google Webmasters
  • Monitor welke zoekwoorden hebben geleid tot de hoogste conversies. Investeer met name ook in die zoekwoorden.
  • Indien u bepaalde pagina’s in de site meer scoringskracht wilt geven kunt u dit doen door vanuit een hoger niveau in de site een link naar de pagina te leggen (cross linking). Vaak gebeurt dit concreet via bijvoorbeeld een sectie "meest populaire producten" op de homepage.
  • Wees alert op nieuwe ontwikkelingen, in termen van nieuwe zoekwoorden, binnen uw vakgebied en schrijf daar goede artikelen over, zowel binnen uw eigen site als op andere (autoriteit)sites.
  • Monitor de belangrijkste parameters van uw site, zoals bijvoorbeeld het aantal geïndexeerde pagina’s, de PageRank van de homepage. de ranking op de domeinnaam, de ranking op de eerste 10 woorden van de homepage, etc. Indien daar opeens grote dalingen in optreden is dit reden voor onderzoek, want er kan sprake zijn van een ban of een penalty. 
  • Bouw autoriteit op binnen social media als Twitter, Facebook, LinkedIn en YouTube. Verwijzingen van een hoge autoriteit (aangeduid via het begrip "SocialRank"), zullen meer kracht hebben.
  • Doorloop regelmatig Google Analytics om te onderzoeken via welke zoekwoorden er al verkeer binnenkomt, maar waarvan de scoringsposities beter kunnen. Optimaliseer bijbehorende pagina’s verder op die zoekwoorden.
  • Indien u uw website gaat verhuizen naar een nieuw domein, maak dit dan kenbaar via Google Webmaster Tools.
  • Indien uw site voor onderhoud offline moet, retourneer dan een 503-code ("Service unavailable") met een "Retry after"-header waar u kunt aangeven hoe lang het onderhoud duurt.
Nog meer SEO tips
  • Met siteliner.com kan je heel gemakkelijk realtime de gedupliceerde content, gebroken links en interne links scannen van je website. Een prima SEO tool.
  • Verwijder, of voeg pagina's samen die weinig content bevatten. Pagina's met weinig content (lage kwaliteitspagina's) kunnen je posities voor gekozen keywords verlagen.
  • Start nu met SEO als je daar nog niet mee bezig bent. Hoe langer je ermee wacht hoe meer je concurrenten vooruit gaan lopen en beter ranken en hoe moeilijker het wordt om hoger dan ze te ranken.
  • Waardevolle oude URLs ranken het best, als de sitestructuur goed is en de oude url goed rankt voor het gekozen keyword behoud dan die url. 301 redirects en canonical tags zullen niet alle waarde doorgeven. Dus heb je een nieuwe service of product, update dan op de "oude" url in plaats van een nieuwe url.
  • Een responsive website zal je bounce rate verlagen en de gemiddelde tijd van een bezoeker op je website verhogen. Google adviseert een responsive website en dus dezelfde HTML te gebruiken voor de desktop, tablet en smartphone. Dit zorgt ervoor dat de Googlebot je content gemakkelijk kan crawlen, indexeren en waarderen.
  • Met het optimaliseren van je website snelheid verhoog je het crawlbudget. Het aantal pagina's die de Googlebot bezoekt zal stijgen en de tijd per pagina zal dalen. Dit kan je zien in Google webmaster tools.
  • Houd je inkomende links goed in de gaten als je links ziet die ervoor zorgen dat je link profiel verslechterd gebruik dan de disavow tool van Google.
  • Bij een webwinkel moet je ervoor zorgen dat je product naaam/keyword in de URL is opgenomen, bijvoorbeeld: domein.nl/product-a. Er zijn nog webwinkel systemen waar er een id in de url wordt toegevoegd. Seolab adviseert zonder id.
  • Zorg ervoor dat je url niet te lang is en vermijd hoofdletters, underscores en cijfers en plaats geen slash aan het eind van de URL.
  • URLs die ontstaan bij het sorteren, filteren en navigeren in een webwinkel leveren gedupliceerde content op. Ga naar de tab URL parameters in Google Webmaster tools en geef daar aan dat ze geweigerd mogen worden.
  • Met de nieuwe disavow link tool van Google kan je ervoor zorgen dat lage kwaliteit links die naar jou website verwijzen worden verwijderd en niet meer van invloed zijn op de waarde van je website.
  • De Google webmaster richtlijnen voor de rich snippets zijn aangescherpt. Er wordt teveel misbruik van gemaakt door het plaatsen van nep recensies en verborgen teksten.
  • Log regelmatig in op Google Webmaster tools, het komt steeds vaker voor dat er een melding staat dat de Googlebot geen toegang heeft tot je website door teveel crawlfouten. Los ze direct op.
  • Voeg de language markup in je sitemap en link element rel=alternate toe bij een meertalige websites.
  • Google heeft zijn rich snippet testing tool geupdate, je ziet met de nieuwe tool veel meer als met de oude tool.
  • Check de Google pagerank van je homepage en interne pagina's met de SEO tool van Seolab.
  • Voorkom dat je website gehackt wordt; zorg dat je CMS up to date blijft, gebruik een moeilijk wachtwoord, zorg voor automatische back-up's en activeer dat je e-mail kan ontvangen vanuit Google webmaster tools.
  • Met Google Global market finder kan je zien hoe populair in keyword in een ander land is. Je krijgt informatie over de lokale maandelijkse zoekopdrachten en de concurrentie.
  • Gebruik de gratis SEO analyse tool van Seolab en zie wat je moet doen om je site te verbeteren er worden 25 SEO factoren gescand.
  • Target keywords + Meta attributen + Content + Interne links = On-page SEO
  • Google+ heeft geringe invloed op de ranking van je pagina's op dit moment
  • Zorg ervoor dat de verhouding tussen nofollow en dofollow links ongeveer 15% en 85% is. Dus 15% nofollow links en 85% dofollow links.
Ook interessante SEO tips

  • De paginatitel is de meest belangrijke zin van je gehele webpagina
  • De titel zou de bezoeker (en dus de zoekmachine) in een oogopslag moeten vertellen waar de pagina over gaat
  • De paginatitel heeft direct en indirect een grote invloed op de ranking en de click through rate in Google.
  • Het eerste woord in de titel is meer waard dan de tweede etc.
  • Schrijf een unieke paginatitel voor elke pagina
  • Een activerende/interessante titel kan zorgen voor een hogere click through rate dan jouw concurrenten (ook die boven je staan)
  • Probeer de woorden waarop je wilt ranken te verwerken in een interessante, dekkende en activerende titel
  • Gebruik headers zoals je koppen gebruikt in een (offline) rapport
  • De H1 heeft meer waarde dan de H2 (en zo verder)
  • Wanneer de zoekterm (waarop de bezoeker zoekt) in de description staat, wordt die dikgedrukt (bold).
  • Wanneer je zoektermen in de description verwerkt, kan dat indirect leiden tot een hogere CTR. Vat in de beschrijving de webpagina samen.
  • Er bestaat geen keyword density
  • De alt tag wordt niet gebruikt om de relevantie van de webpagina te bepalen (wel voor de Google afbeeldingen search)
  • Exacte domeinnamen hebben (momenteel en helaas) een flink voordeel voor het desbetreffende woord. Dit voordeel wordt wel steeds kleiner
  • Hoe ouder je domein (URL) is, hoe meer trust de site over het algemeen heeft. Hoe meer trust een site heeft hoe gemakkelijk de website rankt.
  • Zelf denk ik dat het gebruik van afbeeldingen en video’s een positieve invloed hebben op de ranking.
  • Maak het makkelijk voor je bezoekers om jouw website te bookmarken.
  • Zorg voor sociale media knoppen op elke pagina die gedeeld mag worden.
  • Facebook, Linkedin, Google+, Twitter en Pinterest zijn de populairste sociale media in Nederland
  • Elk bericht dat je deelt, wordt maar gezien door 5-25% van je volgers. Deel het artikel dus vaker.
  • Internationale website? Denk dan ook aan StumbleUpon en Diggit.
  • SEO footer: zet een of meerdere links naar gerelateerde en andere interessante pagina’s aan de onderkant van een webpagina.
  • Link tussen de webpagina’s. Gebruik beschrijvende woorden (met keywords van de desbetreffende pagina erin) als anchortekst. 
  • Link logisch (dus denk na welke artikelen ook interessant zullen zijn voor de bezoeker).
  • Controleer of je uitgaande links nog werken en of ze nog een toegevoegde waarde hebben.
  • Ook bij on-site links heeft de omringende tekst invloed op de waarde van de link
  • Focus je niet teveel op PageRank. Dit is een beetje achterhaald. De PageRank (die zichtbaar is) geeft een indicatie van het aantal en de kwaliteit van de links die naar de website staan.
  • De Pagerank wordt om de 3-4 maanden bijgewerkt (het geeft dus geen actueel beeld)
  • Een website met een lage Pagerank kan hoger in de ranking staan dan een website met een hoge Pagerank.
  • Non-follow links hebben naar mijn mening indirect invloed op je rankings, maar niet op je Pagerank.
  • Pagerank kan snel een indicatie geven van de waarde van een pagina waarop je mogelijk een link wilt hebben.
  • Zorg dat je je richt bij linkbuilding op het bieden van toegevoegde waarde. Geen link spam.
  • De Page Authority geeft een beter beeld van de kwaliteit van de webpagina
  • Focus op long tail keywords van 2, 3 of zelfs 4 woorden.
  • Wanneer je je focust op long tail rank je sneller hoger
  • Verder zijn de bezoekers die op jouw website komen via long tail zoekwoorden relevanter.
  • Probeer links te krijgen van sites over hetzelfde onderwerp.
  • Wees niet bang om uit te linken naar andere relevante websites.
  • Zelf denk ik dat een relevante uitgaande link een positieve kan hebben voor de ranking (indien het ook relevant is voor de gebruiker)
Kijk ook eens naar SEO 2.0. Ook is een volledig dossier over SEO op Siggy Volgt geplaatst: http://www.siggyvolgt.nl/2011/09/dossier-seo.html


gerelateerde blogs met thumbnail