Sales is dead, long live marketing

Misschien zonder dat je het in de gaten hebt is de salesmanager een uitstervend ras. Hij/zij wordt vervangen door marketing managers. Al lange tijd is een verschuiving aan het plaats vinden van Sales naar Marketing. Niet alleen bij bedrijven, maar juist ook bij de kopers. Kijk maar naar de autoverkoper. Tegenwoordig komen bijna al zijn klanten met genoeg kennis om al bijna tot koop over te gaan; het verkopen van een auto is anders geworden in 10 jaar tijd.

Waar we vroeger veel te weinig informatie konden krijgen over producten en services, kunnen we onszelf nu goed bedruipen. Dit maakt het noodzakelijk om je als bedrijf meer te focussen op Marketing dan Sales. Met Marketing overtuig je mensen om te kopen, terwijl ze zelf aan het ontdekken zijn. Dat betekent inderdaad dat je je moet begeven waar deze prospects zich begeven: op de plaatsen waar deze informatie zich bevindt (lees mijn boek De Succesvolle Internetmanager).

Denk als de klant! Dat is lastiger dan je denkt...




gerelateerde blogs met thumbnail