Web design trends voor 2014

Wat je vaak als web design trends nu ziet ontstaan, wordt pas een jaar later gemeengoed. Eens kijken of we enkele trends kunnen ontdekken die volgend jaar als standaard design kunnen opstellen.

Content First

Het wordt steeds belangrijker om een content first strategie te hebben, ook voor het design. Dit betekent in design wereld nu dat de content duidelijk leesbaar moet zijn, maar ook mimimalistisch. Niet lange stukken tekst, meteen helder en duidelijk. De website moet om de content draaien, een bezoeker moet meteen helder hebben waar het over gaat. Echte content zal dus in het design meegenomen moeten worden, zonder al die Lorum Ipsum prut. Hierdoor wordt de impact van het design voor het contentgedeelte meteen duidelijk.

Responsive site

Een responsive site is een site dat zich aanpast aan het device. Dit is een trend dat begonnen is in 2012 en haar basis gaat krijgen in 2013 en 2014. Dit heeft tevens te maken met de Mobile First strategie die je als bedrijf moet hebben. Een website moet er ook goed uitzien op een smartphone. Als je dit tijdens de design fase al meeneemt, zullen de extra kosten ook erg beperkt blijven.

Metro

Met de komst van Windows 8 en het doel zich meer te richten op content dan op uiterlijk, zie je dit design ook steeds meer terug komen in de designs van websites. Vaak is dit een grid met blokken content. Ook hier zijn al frameworks voor ontwikkeld (zie http://metro-webdesign.info/).

Retina

Met de komst van de nieuwe schermen van Apple is de resolutie die je kunt gebruiken ook 4x zo hoog (2 keer 2). Het is natuurlijk hartstikke mooi als je deze mogelijkheden benut op je website. Hiervoor heeft Retina.js een javascript gemaakt, dat op zoek gaat naar hetzelfde plaatje met een hogere resolutie. Als deze gevonden kan worden, wordt deze getoond op devices met een Retina-scherm.

Oneindig scrollen

Dit zie je eigenlijk al heel vaak. Door naar beneden te scrollen zie je steeds meer nieuwe content verschijnen. Hartstikke handig bij overzichtschermen. Waar je vroeger met paginering moest werken, kun je dit nu doen door oneindig te scrollen (via bijv. AJAX). Wel zul je moeten nadenken over de gevolgen van SEO, aangezien een zoekmachine niet de mogelijkheid heeft om oneindig te scrollen.

Parallax

Parallax scrollen is nog niet echt een techniek die je dagelijks voorbij ziet komen. Dit betekent dat twee objecten met verschillende snelheden bewegen als de scrollbalk wordt gebruikt. Dit ziet er echt fantastisch uit en kan gebruikt worden om de aandacht van de bezoeker te krijgen.

Single page sites

Eigenlijk een hele lange pagina maken. Met de komst van de iPad is de bezoeker dit ondertussen gewoon. Alle content staat op 1 pagina, de bezoeker moet alleen naar beneden scrollen. Ook hartstikke mooi als je dan ook parallax gebruikt.
Zie voorbeeld One page site en Parallax.

Full photo of video background

Visueel ingestelde sites zijn in. Dit betekent dat de achtergrond mooie foto's bevat (full screen) en dat de tekst nog maar een kleine rol speelt. Een voorbeeld uit mijn praktijk is Leyhoeve. Met video kom je nog maar weinig tegen, een mooi voorbeeld is deze Surfsite. Wel een echte aandachttrekker.

Grote lettertypes

Aangezien de content een grotere rol speelt, maar daarentegen de kwantiteit van de content een steeds mindere rol speelt, zie je ook dat de content vraagt om gelezen te worden. Hierdoor zie je steeds meer grotere lettertypes ontstaan. De tijd dat er alleen maar keuze was uit Verdana en Arial is al lang voorbij. Tegenwoordig kan met allerlei nieuwe technieken de mooiste lettertypes worden getoond op alle devices. Maak ze dus nu nog groter!

Ronde design elementen

De tijd dat alle foto's in vierkantjes of rechthoeken werden getoond ligt ook achter ons. Het is nu de trend om ronde foto's te gebruiken. Heerlijk speels en tegelijkertijd trendy. Een mooi voorbeeld uit mijn praktijk is de nieuwe site van Workimprovers.


gerelateerde blogs met thumbnail

Erwin,

Ik stel voor bij Content First in de volgende zin “De website moet om de content draaien, een bezoeker moet meteen helder hebben waar het over gaat.” de woorden 'content’ en ‘bezoeker’van plaats te wisselen.

Omdat dat de bezoeker de essentie van een website is.

De zin is dan: De website moet om de bezoeker draaien, de content moet meteen helder maken waar het over gaat.

Ps. Je lettertype mag groter Erwin ;-)

gravatar

Is inderdaad een subtiel verschil, maar volgens mij bedoelen we uiteindelijk hetzelfde :-)

PS: Is fontsize van 30px okay?