Wat is een Meme?

Je spreekt uit zoals je team zegt: miem of zoiets. Je bent het al honderd keer tegen gekomen, maar waarschijnlijk heb je er nog nooit van gehoord. Een Meme is een krachtig middel om de aandacht te krijgen. Een Nederlandse definitie kan ik niet zo snel vinden (behalve op Wikipedia), wel een Engelse:

 A "meme" is a virally-transmitted cultural symbol or social idea.

Het moet dus:
  • viraal zijn en op deze manier ook overdragen worden
  • cultureel symbool of sociaal idee
Vaak is een Meme grappig en onzinnig. Ook worden Memes gewoon gekopieerd en met een vertaalslag opnieuw als Meme aangeboden. Enkele voorbeelden:
Het is wel een van de weinige manieren om de aandacht te krijgen van iemand. Hacking The Attention Economy! Als brand zou je hier dus gebruik kunnen maken om de aandacht te krijgen. Niet gemakkelijk aangezien eerst de Meme ontstaat, daarna zou je deze Meme kunnen kopiƫren en de aandacht naar je toe trekken. In onderstaande presentatie wordt meer uitgelegd over hoe een Meme precies in elkaar zit en wat je als Brand hiermee zou kunnen:



Dat is ook de reden dat ik http://knowyourmeme.com/ sinds kort volg. Hier kun je allerlei nieuwe Memes zien en bekijken of je hiermee iets zou kunnen doen. Natuurlijk delen met je vrienden! Maar misschien kun je een Meme kopiĆ«ren en hiermee enorm veel traffic genereren.


gerelateerde blogs met thumbnail