Wat is een community nu precies?

Marketeers gebruiken de term Community te pas en te onpas. Vaak hebben marketeers het over een
community wanneer het een groep mensen betreft. Dit lijkt in eerste instantie correct, maar als je enigszins doordenkt kan dit de plank goed misslaan. Een community is inderdaad een groep maar vice versa klopt dit natuurlijk niet.

Regels community

Niet elke groep is een community. Wanneer is het dan wel een community? Misschien dat de volgende regels uitkomst bieden om een community goed te definiƫren:
  • een community heeft een gedeelde visie wie ze zijn en hoe ze samen de toekomst kunnen opbouwen
  • de leden van deze community delen een wens om te delen (verbinden)
  • communities (zeker de sterke communities) zijn op een bepaalde manier exclusief gemaakt (dit kan laagdrempelig zijn, maar ook sterk gelimiteerd)
  • communities hebben vaak een betrokken en actieve leider
  • communities delen bepalen activiteiten
Zoals je merkt heb je niet zo maar een community. In de marketingwereld worden vaak ook de termen doelgroepen (target group) of crowd gebruikt als synoniem van community. Dit is het natuurlijk niet. Een target group is een groep dat een bepaalde demografische en/of psychografische kenmerken bevat. Een crowd heeft als gemene deler een locatie in tijd/plaats.

Een groep mensen die bijvoorbeeld allemaal een bepaald bedrijf volgen op Facebook (liken) is dus geen community, maar meer een crowd. Als je wilt dat een crowd gaat werken als een community zul je dus bovenstaande regels moeten implementeren.


gerelateerde blogs met thumbnail