Hoe zorg je er voor dat je content viraal wordt?

Spreadability. Oftewel, hoe gemakkelijk wordt iets verspreid onder de mensen. Meer specifiek: de waarschijnlijkheid dat content wordt verspreid over verschillende digitale platforms door een bepaalde groep mensen. Hoe hoger de spreadability, hoe hoger de kans is dat een stuk content viraal wordt.

Viral

Je zult vast wel eens gehoord hebben dat een video 'viral' werd op het web. Eigenlijk is de video niet viraal (het kan zich niet verplaatsen), maar zijn het het de personen die er voor kiezen een video met hun vrienden te delen de oorzaak dat een video viraal werd. Deze personen vinden het een meerwaarde dat hun vrienden (in hun digitale netwerk) deze video ook zien. En daar gaat het om!

Gebruik

Je kunt niet zo maar content gaan maken, zonder een doelwit te hebben. Van dit doelwit dient bekend te zijn wat de redenen zouden kunnen zijn om content te delen met vrienden. Mensen delen content om drie redenen:
  • Het versterkt de band met anderen
    Bijv. als ik iets deel met jou, zeg ik niet alleen dat ik deze content leuk vindt, maar ik geef ook aan dat ik jou ook leuk/interessant vindt.
  • Het creĆ«ert een collectieve identiteit
    Bijvoorbeeld bij Star Wars of VW busjes fans 
  • Het geeft de persoon die deelt status
    De persoon was de eerste die deze content gevonden heeft, laten zien dat je veel weet van een onderwerp

Als je er voor wilt zorgen dat content gedeeld wordt, zul je dus minimaal aan 1 van bovenstaande intrinsieke motivaties moeten voldoen. Als ik nu naar mij zelf kijk en het bestaan van deze blog, dan probeer ik zelf inderdaad status te behalen door informatie te delen (incl. mijn blogs).



gerelateerde blogs met thumbnail