Magazine vs. E-mailmarketing

Hoe verkrijg je op dit moment je informatie over een bepaald onderwerp? Hoe blijf je up-to-date over een bepaald onderwerp? Je gaat op zoek naar websites die deze informatie voor je vinden en op regelmatige basis (bijv. via een blog of newsfeed) je op de hoogte houden. Op een gegeven ogenblik heb je een bepaalde set van websites gevonden, waar je je informatie kunt halen. Nadeel is dat je steeds zelf naar deze websites moet gaan om te checken of er nieuws is.

Natuurlijk zijn hier weer oplossingen voor. Door een abonnement te nemen op deze newsfeed (bijv. via RSS). Website eigenaren hebben dit ook in de gaten en willen een brug slaan door deze informatie aan te bieden via nieuwsbrieven (kun je misschien nog wat extra's verdienen). Nadeel van deze nieuwsbrieven is dat ze vaak verdwijnen in de 'put van je Inbox'. Je leest ze niet, komen in de SPAM folder terecht of het komt even niet uit om de email te lezen. Ook een nadeel is dat de opmaak vaak te wensen over laat. Sommige nieuwsbrieven onderkennen dit en sturen alleen een link naar een PDF toe. Maar ook dit blijkt onvoldoende effectief te zijn.

De intrede van tablets en de smartphones hebben het effect vergroot: informatie komt via de verkeerde bron binnen. Newsfeeds en PDF's zijn niet meer van deze tijd.

Magazine

Volgens mij moeten we een stap verder denken hier. Mensen willen informatie lezen over hun favoriete onderwerpen en dit willen ze kunnen doen op de meest handige plek: de tablets of smartphone. Hoe mooi zou het zijn als je een magazine kunt aanbieden, waar de laatste info in staat beschreven. Met mooie plaatjes, video's er bij en eventueel andere interactie (forms, etc.). Dit zou voor mij een reden zijn om me te abonneren op een magazine. Via mijn iPad kan ik de informatie op een veel handigere manier tot me nemen. Indien een nieuwe magazine uitkomt, word ik daarop vanzelf geattendeerd. Ook is het mogelijk om berichten te pushen naar je leden.

Eigenlijk een veel logischere manier om je publiek te bereiken. Het is wel een manier die nog zeer weinig wordt toegepast. Als je in de Kiosk (Newsstand) kijkt zie je ook bijna geen Nederlandse magazines; alleen de grote spelers doen nu mee (Telegraaf, AD, etc.).

Waarschijnlijk omdat het te lastig is om dit voor elkaar te krijgen. En natuurlijk de kosten. Daarom ben ik op zoek gegaan naar goedkope SAAS-oplossingen, maar deze bestaan nog niet echt of zijn nog niet beschikbaar voor het grote publiek

Er is wel een oplossing voor handen, maar dit bedrijf heeft tijdelijk nieuwe aanmeldingen stopgezet. MagCast heeft volgens mij een prima oplossing bedacht. Afgelopen weekend heb ik me aangemeld, waarop ze aangeven op korte termijn weer open te gaan voor nieuwe aanmeldingen. Zodra dit is gebeurd, zal ik mijn ervaring hiermee ook delen.


gerelateerde blogs met thumbnail