Data komt van Mars, content van Venus

Wat is het verschil tussen data en content? Als content, zoals je nu hebt in het digitale tijdperk, alle teksten en gerelateerde assets plus metadata bevat, betekent dat dan dat content dan ook data is? En als alle data ook content is, is er dan gestructureerde data aanwezig dat we niet in de content strategie willen hebben? Gevoelsmatig kan ik me voorstellen dat veel mensen een ander idee hebben over het verschil tussen content en data:

  • Content is bedoeld voor mensen om te consumeren. Data is meer bedoeld voor machines.
  • Content is niet gestructureerd en creatief. Data is zeer gestructureerd en gemodelleerd
  • Content behoort tot de Content Beheer Organisatie (CMO); data behoort tot de CIO.

Applicaties maken vaak gebruik van zeer gestructureerde data systemen. Content moet door de vingers gaan van eindgebruikers. Content is wars van structuur. Het is zeer gevarieerd en mensen hebben al een probleem als dit in een sjabloon wordt vast gegoten. Dit is wel hetgeen je vaak in CMS ziet en moet gebeuren. Om content te behappen zal een CMS een bepaalde structuur afdwingen. Hier zie je dan ook vaak een spanningsveld opduiken met de marketing mensen.

Mars vs Venus

Betekent dat dit dan toch dat data van Mars komt en content van Venus? Nu moet ik voorzichtig zijn met uitspraken. Als je het historisch bekijkt is data altijd onderdeel geweest van IT en content van Marketing. In de praktijk zie je het verschil ook: IT is meer een mannenwereld, bij Marketing kom je toch veel meer vrouwen tegen.

Wat we echter tegenwoordig steeds meer zien, is dat beide werelden moeten samensmelten. CMS-en moeten ook kunnen omgaan met structured data. Veel CMS-en zijn hier niet op voorbereid. Zoals ik al eerder aangaf, is data eigenlijk ook gewoon content dat op een site gebruikt moet worden. De synergie tussen data en content is nog wel iets dat verder uitgewerkt moet worden. Dit betekent dat een CMS deze zaken beter moet kunnen combineren.


gerelateerde blogs met thumbnail