Cultuur en website. Houd hier rekening mee!

Je denkt er niet zo snel over na, maar je website heeft ook te maken met de cultuur van een land. Een andere cultuur betekent ook een andere website. Naast de taal en gewoontes, moet je ook nadenken over andere aspecten. Welke content gebruik je, wat voor plaatjes, etc. In China zal een website van Coca Cola er anders uitzien dan in Spanje of Brazilië, simpelweg omdat de cultuur anders is.

Bij sommige landen kun je bepaalde zaken niet eens doorvoeren, omdat deze indruisen tegen het cultuurgoed. Denk aan een neger die de afwas doet; in Nederland zou dit kunnen, in China of Rusland absoluut niet.

Factoren

Hoe kun je dan bepalen wat wel en niet kan? Hoe moet je je content aanleveren? Hiervoor zijn gelukkig indicatoren voor bedacht. Indicatoren die bepalen hoe een cultuur in elkaar zit. Aan de hand van deze indicatoren kun je de strategie bepalen van je site.

Zo heeft de Nederlandse professor Geert Hofstede zich hierop gespecialiseerd. Uit welke factoren bestaat een cultuur. Als je deze kent (en Geert Hofstede heeft dit voor vele landen bepaald), kun je ook bepalen hoe je de website gaat inzetten. Eigenlijk een stap die vaak over wordt geslagen bij het bouwen van een nieuwe website.

Eigenlijk is de cultuur de software van het brein. Het bepaalt hoe we denken, wat we vinden, wat onze normen en waarden zijn en hoe deze worden geventileerd. Ook bepaalt het wat niet door de beugel kan. Erg interessante kost dus.

Geert Hofstede heeft 6 dimensie bepaald, waarmee een cultuur bepaald kan worden:
  • PDI (Power Distance)
    Hoe hoger de waarde, hoe minder aandacht wordt besteed aan gelijkheid van het individu. Bij een hoge waarde is het verschil tussen rijk en arm groot. Bij een laag getal probeert de cultuur de ongelijkheid zo klein mogelijk te krijgen. Saoedi Arabië heeft een hoge PDI, Engeland een lage. Nederland ook.
  • IDV (Individualism vs. Collectivism)
    Is de groep belangrijk of juist de Ik-persoon? Moet je het zelf doen en regelen, of regelen anderen het voor je? Amerika is een cultuur waar het draait om de persoon, China is helemaal toegewijd op de groep. De Nederlandse cultuur is vooral gericht op de individu. 
  • MAS (Masculinity) vs. Feminity
    Ja, ja, wij hebben een vrouwelijke cultuur, net zoals Zweden. Het is niet erg als je als man een keer de afwas doet en strijkt. Ook wordt er niet raar opgekeken als een vrouw de klusjes thuis doet. Mannelijke culturen zijn hierin stereotiep. Bij mannelijke culturen is het belangrijk om succes te hebben, competitie te hebben en een goede carrière te hebben
  • UAI (Uncurtainty Avoidance)
    Hoe veel ben je bezig om risico's te vermijden? Hoe zeker zijn we over de dag van morgen? Niet verrassend dat Nederland hier heel laag in scoort. We hebben alles goed geregeld en de structuur blijft goed overeind. Bij andere landen is dat niet altijd het geval (zoals Portugal)
  • LTO (Long Term Orientation)
    Ben je bezig met de lange of korte termijn? In bepaalde landen werk je om uiteindelijk bij je pensioen te kunnen genieten. In de tussentijd is dat niet aan de orde. In Nederland zijn we anders: we willen ook van veel zaken kunnen genieten 
  • IVR (Indulgent  versus Restraint)
    Toegeeflijkheid vs Terughoudendheid. Hoeveel plezier mag je maken, zonder dat hier iets tegenover staat? Een hoge indulgent factor betekent dat je plezier mag hebben.

PDI (Power Distance)

Hoge waarde:
  • Schep orde in je website, hiërarchie, geef hogere groepen extra mogelijkheden (bijv. via login)
  • Richt je op nationale trots, gebruik symbolen en kleuren
  • Denk aan je taalgebruik. Officiëler. Pas op met Social Media.
  • Gebruik experts en autoriteiten op bepaalde vakgebieden
Lage waarde:
  • Transparante site. Iedereen krijgt hetzelfde te zien (behalve voor betaalde klanten)
  • Voeg reviews toe van iedereen

IDV (Individualism vs. Collectivism)

Hoge waarde:
  • Beloon je bezoekers (gamification)
  • Laat zien dat de bezoeker uniek is, maar ook je bedrijf (USP)
  • Daag de bezoeker uit
  • Controversiële content mag om van de bezoeker de aandacht te krijgen
  • Laat plaatjes zien van individuen
Lage waarde:
  • Groepsgevoel moet overal duidelijk overkomen
  • Respect voor moraal
  • Het gaat over relaties, tradities en geschiedenis
  • Foto's met groep of meerdere mensen
  • Het woord Ik mag niet gebruikt worden
  • Ouderen hebben de wijsheid in pacht. Laat dit zien in fotografie en content
  • Security en privacy zijn erg belangrijk

MAS (Masculinity) vs. Feminity

Hoge waarde:
  • Geef meer controle over de navigatie en meer mogelijkheden om te kunnen verkennen
  • Veel gebruik van Rich Media (zoals filmpjes)
  • Duidelijke rolverdeling (man=auto, vrouw=huishouden)
  • Spelelement (competitie) toevoegen
Lage waarde:
  • Kwaliteit van het leven moet duidelijk zijn
  • Samen doen (collaboration)
  • En heel sociaal (ja, hoe vrouwelijk is dit :-)

UAI (Uncurtainty Avoidance) 

Hoge waarde:
  • Voorspelbare navigatie, geen rare dingen zoals onverwachte popups
  • Duidelijke foto's (geeft aan wie je bent)
  • Hou het simpel
  • Pas op met Social Media
  • Bereid de bezoeker voor op de stappen die ze moeten nemen
Lage waarde:
  • Gebruik Social Media
  • Zeg gewoon waar het op staat
  • Contentstructuur mag complexer
  • Zoekbox!

LTO (Long Term Orientation)

Hoge waarde:
  • Een pragmatische markt waarbij een website veel waarde moet verschaffen
  • Bouw een goede relatie op met je klant; deze betaalt zich terug
  • Navigatie kan minder gestructureerd zijn en speelser
  • En natuurlijk...laat duidelijk de lang termijn voordelen zien en overtuig de bezoeker hiermee
Lage waarde:
  • Laat bewijs zien. Een claim moet ondersteund worden door bewijs. Ga niet zo maar iets roepen.
  • Ratings zijn belangrijk. Als je bijvoorbeeld testimonials op de site toont, gebruik dan de 5-sterren rating die Amazon ook gebruikt
  • Laat trends zien, maar maak ook duidelijk bij welke doelgroep deze trend geldt

IVR (Indulgent versus Restraint)

Hoge waarde:
  • Maak interactie leuk, denk aan sociale netwerken, geef freebies weg die deelbaar zijn met hun vrienden
  • Als je iets claimt (mijn cola is lekkerder), dan zul je hier ook veel reactie op krijgen. Be prepared.
  • Foto's met een lach!
  • Sex sells, maar doe dit met mate
  • Vaak zijn dit soort gemeenschappen rijker; hou rekening met prijzen op de site
Lage waarde:
  • Lachende mensen worden niet vertrouwd
  • Probeer de benefits in de gemeenschap te projecteren in plaats van het individu
  • Gebruik discount codes
  • Let goed op welke foto's je gebruikt en deze niet tegen de normen en waarden van het land in gaan
  • Gebrtuik geen live chat
  • Structuur en formaliteit zijn de sleutelwoorden
De Nederlandse cijfers kun je vinden op de website van Geert Hofstede. Ook andere landen zijn hier te vinden. Door deze cijfers te gebruiken per land, is het al vrij snel duidelijk met wat voor factoren je te maken krijgt.

Meer informatie kun je lezen in het boek Webs of Influence.


gerelateerde blogs met thumbnail