Social Media Strategie in 8 stappen

Kan dat? Is er een toverformule om Social Media toe te passen? Natuurlijk niet. Maar toch proberen mensen dit graag in een bepaald model te proppen. And I Love It! Modellen, structuren, opsommingen geven mij de mogelijkheid om dingen op een gemakkelijke manier zelf te begrijpen en ook uit te leggen aan anderen. Social Media Strategie in 8 stappen...hier komt ie!

Het is natuurlijk belangrijk om je zelf te zijn, ook als bedrijf. Als bedrijf zul je je ook Sociaal moeten gedragen. Dit moet in je DNA zitten. Ben sociaal is dus beter dan sociaal doen.

Met al deze tools in de wereld is het erg gemakkelijk om weer in de valkuil te stappen en te denken dat Social iets tactisch is in plaats van strategisch. Een Social Media strategie moet worden neergezet, zonder na te denken over de tools die gebruikt gaan worden. Belangrijk hierbij is de doelen en KPI's goed neer te zetten.

Stap 1: Bouw een ark

Vaak zie je dat iemand of een kleine groep mensen Social Media toebedeeld krijgt (opgedrongen of niet) binnen een organisatie. Zij moeten er voor zorgen dat een bedrijf de juiste paden betreedt in het Social Media landschap. Fout! Het moet ingeweven zijn in meerdere onderdelen van een bedrijf, van personen met verschillende functies, van hoog tot laag. Maak het mogelijk om iedereen aan te laten sluiten op deze 'ark. Hierdoor zal Social Media haar intrede goed doen in een organisatie. Organisatiebreed!

Stap 2: Luister en vergelijk

Het blijft een goed advies. Begin met luisteren naar je klant. Een openbaring voor vele bedrijven. Klanten geven vaak goed advies (ongevraagd) en je kunt veel kennis over je organisatie, je concurrenten en branche halen uit Social Media. Kijk in ieder geval verder dan je merknaam!

Stap 3: Waar doe je het voor?

Natuurlijk kun je Social Media gebruiken om allerlei zakelijke doelen na te streven. Probeer de focus te leggen op een kleiner gedeelte. De beste Social Media strategieën hebben een 'narrow focus'. Afhankelijk van de fase waar je bedrijf in zit, zul je deze narrow focus moeten hebben. Waar doe je het voor? Je klant leren kennen, sales, loyaliteit kweken, etc. Kies er één!

Stap 4: Bepaal de succesfactoren

Hoe ga je bepalen of Social Media echt onderscheidend is voor de business? Dit is iets wat bedrijven vaak vergeten. Dezelfde valkuil als vroeger bij websites: je moet het doen om er bij te horen (website=uithangbord). Als je het goed wilt doen, zul je KPI's moeten vaststellen, waardoor je kunt herleiden of Social Media iets toevoegt aan de strategie (doelen) van je bedrijf. ROI dus.

Stap 5: Analyseer je publiek

Sommige klanten waar ik zaken mee heb gedaan, kennen hun klant als hun eigen broekzak; anderen weten bijna niets over hun klanten. Ook dit hoort bij de implementatie van Social Media. Met wie heb je interactie, wat zijn de demografische gegevens en psychografische typologieën (lyfestyles) van je klanten. Nogal logisch dat dit consequenties kan hebben op je Social Media aanpak.

Stap 6: Why, how, what

Daar komt ie weer! De Why, How en What (Simon Sinek) moeten duidelijk en congruent zijn. Alleen op deze manier kun je fans en promoters krijgen. Dat is wat Disney en Apple (ook al gaat het wat minder de laatste maanden) goed doen. Laat zien wat jouw passie is, laat zien waarvoor je het allemaal doet.

Stap 7: Laat je menselijke kant zien

Social Media gaat over mensen, niet logo's, kleuren, etc. Hoe ga je er voor zorgen dat jouw bedrijf een menselijk gezicht krijgt. Het is niet erg om fouten te maken, als je met Social Media aan de gang gaat, maar hoe ga er mee om, als dit gebeurt. Dit maakt jouw medium menselijk. Denk hier goed over na, voordat je deze stap neemt.

Stap 8: Multi Channel Management

Maak een MCM plan. Je moet gaan nadenken met welk kanaal je op welke manier gaat communiceren. Met Facebook communiceer je anders dan met Twitter of LinkedIn. Dit plan moet duidelijk zijn en specifiek, zodat iedereen begrijpt hoe de verschillende kanalen gebruikt gaan worden. Met als gevolg, dat op de verschillende media dit ook wordt uitgedragen aan de potentiële bezoekers. Zij weten dan ook hoe zij zich moeten gedragen op de verschillende kanalen.

Acht stappen, met allerlei verschillende uitwerkingen. Niet iets om onoverwogen aan te pakken.


gerelateerde blogs met thumbnail