Belangrijkste pijlers bij een goede website

Een website is maar een middel. Dat wil ik nogmaals benadrukken. Maar hoe kun je het middel Website goed toepassen. Hiervoor zul je het middel moeten koppelen aan de juiste strategie, de juiste denkwijze. Wat zijn de belangrijkste pijlers om een goede website neer te zetten?

Why, how, what

Een website moet uitdragen wie je bent. Het is vandaag de dag essentieel om authentiek over te komen. Goede voorbeelden hiervan zijn Apple en Disney. Apple heeft bijvoorbeeld haar hele denkwijze opgehangen aan haar why: "wij willen de wereld veranderen". Simon Sinek beschrijft dit goed in zijn boek Start with Why. Door 'bovenaan' te beginnen, wordt de juiste website opgetuigd. Veel bedrijven beginnen bij de what: wat moet er allemaal op de website staan? Fout. Hierdoor maak je een website die niet congruent is. Tevens heb je het grote risico dat de website niet in het DNA past van je bedrijf en daardoor uiteindelijk haar effecitiviteit zal missen.

Het online universum

Je website moet ook passen in de groei die je voor ogen hebt in het online universum. Het online universum wordt bepaald door je Paid, Owned en Earned media. Je website moet hier als een radar invallen en kunnen meegroeien met de ontwikkelingen in het online universum. De dria radars (Paid, Owned en Earned) moeten goed op elkaar aansluiten om je hoogste effectiviteit te krijgen.

Contentstrategie 4.0

Wat wil je vertellen en hoe wil je dat vertellen? Wil je rekening houden met verschillende doelgroepen (personas) en eventueel je website inrichten via bijvoorbeeld Persuasion Architecture? Of ga je nog verder en richt je de website zo in dat de content die getoond wordt, wordt bepaald door het online bekende profiel van een bezoeker. Dit laatste is wat mij betreft het summum en kan veel kosten besparen in je contentbeheer organisatie (bijvoorbeeld via IQNOMY). Dit laatste valt meestal nog wel uit te leggen aan vooruitstrevende communicatie manager, maar is dan meestal nog lastig te verkopen in de organisatie zelf. Toch zie je dat dit toch de weg is die we in gaan slaan. Denk aan een internet zonder websites, maar alleen maar content; de content wordt alleen dan getoond indien dit interessant is voor jou.

Psychologie

De vierde pijler is er een die eigenlijk dwars door de bovenstaande drie pijlers loopt: psychologie. Aangezien je te maken hebt met mensen, zul je met verleidingstechnieken, goed geschreven teksten en structuren je bezoekers moeten overhalen om je product of dienst te kopen. Hou ook rekening met het feit dat bezoekers soms meerdere keren terugkomen in een andere buyers modus en je content (of website) zich hierop moet aanpassen. Natuurlijk is dit lastig. In mijn boek De Succesvolle Internetmanager gaat het hier oa. over.

Mijn filosofie is dan ook dat Internet en Psychologie steeds meer met elkaar worden verbonden. Mijn werktitel van het boek was eerst De Internetpsycholoog, maar dat klonk toch wat te zweverig.


gerelateerde blogs met thumbnail

Goed verhaal. Vooral de gedachte dat elke website in de toekomst alleen nog maar relevante content laat zien (of er niet eens meer websites zijn), is interessant. Al moet ik daar nog even aan wennen. ;-)