Zoeken 4.0

De afgelopen 15 jaar is er een enorme ontwikkeling geweest in het verbeteren van de manier waarop gezocht kan worden. Een uitdaging, aangezien er steeds meer data is bijgekomen. Waar in de jaren 90 een zoekmachine hielp door te categoriseren, begon Google met een algoritme toe te passen.

Crowd

Nadeel van dit algoritme is, dat dit steeds lastiger wordt. Hoe laat je de beste zoekresultaten zien aan een persoon. Google bouwde haar algoritme uit naar een persoonlijke view, waardoor iedereen -in theorie- andere zoekresultaten zou zien. Ook dit hielp in het verbeteren van de zoekresultaten. Daarnaast werd de ervaringen (zoekgedrag) gebruikt van de crowd om de zoekresultaten nog relevanter te maken. Ook dit was een enorme verbetering.

We zitten nu op een punt, dat een algoritme en gebruik van de crowd niet meer voldoet en er in gegrepen moet worden. Er zal ook door de mens ingegrepen moeten kunnen worden. Zij dienen aan te kunnen geven of informatie voldoet of niet aan de zoekvraag.


gerelateerde blogs met thumbnail

Dit is inderdaad een belangrijk vraagstuk dat tot op heden nog niet tot een tevreden oplossing heeft geleid.

Ooit is het internet begonnen met de rechtstreekse invoer van domeinnmen. Google maakte zoeken mogelijk en vergelijkingssites vergelijken gevonden producten/diensten. Wat gaat de volgende grote verandering brengen om zo relevant mogelijk je behoeften te kunnen vinden op het internet?

Misschien weer terug naar waar het allemaal begon: het direct invoeren van domeinnamen van vertrouwde concepten die op deze beschrijvende domeinnamen zijn ontwikkeld?

Only time will tell....