COPE: vloeibare content

Create Once, Publish Everywhere. Dat is COPE. Het draait steeds meer en meer om content. Vloeibare content, zoals water is. Content dat je overal kunt gebruiken. IQNOMY is hier al ver mee en noemt het dan ook Liquid Internet. Vloeibare content wordt steeds belangrijker, aangezien we steeds meer devices krijgen waarop de content getoond moet worden. In de nabije toekomst zul je moeten nadenken over content en de Internet of Things. Je zult content op je koelkast, in je auto, etc. te zien krijgen.

Vloeibare content heeft geen of nauwelijks opmaak. Je weet tenslotte niet op welk device het terecht gaat komen. Ik heb zelf ooit gewerkt met een Integrale Content Database (ICD), waar dit concept verder is uitgewerkt.

Elementen

Ook zul je content op een hiƫrarchische en relationele basis aan elkaar moeten plakken. Op deze manier kun je content onderscheiden van de rest. Daarnaast zal alles opgebouwd moeten worden in elementen, die aan elkaar geknoopt worden. Hierdoor krijg je vanzelf vloeibare content. Structuur zal er moeten zijn. Aangezien de opmaak is verwijderd, zul je de structuur op een andere wijze weer terug moeten krijgen.

Doe je dit goed, dan is elke content goed presenteerbaar op elk device. Doe je het niet goed, dan heb je een log systeem waar garbage uit komt. Twee uitersten. Derhalve is de opzet van een vloeibaar content systeem (VCS) duur. Doe je het goed, dan heb je inderdaad je eigen Integrale Content Database, waar anderen de benodigde content kunnen gebruiken.

Een goede presentatie hierover:


gerelateerde blogs met thumbnail