SEO Branded filter

Het is belangrijk als je gebruik maakt van webstatistieken om segmenten te kunnen maken. Een erg interessant segment zijn de Branded Filter en Non Branded Filter. Hiermee kun je het verkeer scheiden dat al wel je naam en/of product kent. Deze bezoekers hebben namelijk een ander gedrag. De ene verwacht dat deze op jouw site terecht komt en de ander komt hier toevallig. Deze laatste groep is natuurlijk erg interessant om te volgen: hier zitten namelijk je nieuwe klanten.

SEO Branded Filter

Hoe kun je zo'n segment maken in bijvoorbeeld Google Analytics? Als je in Google Analytics bent geland, dan heb je de mogelijkheid om Geavanceerde Segmenten te kiezen:
Hier kun je zelf segmenten aanmaken. Bijvoorbeeld het segment "Wie komt via Google op mijn website?" of het segment "Welke bezoekers hebben het doel bereikt wat ik heb ingesteld?", etc. Nu gaan we een segment maken dat alleen de bezoekers toont die via zoektermen op je website zijn gekomen die gerelateerd zijn aan je product of bedrijfsnaam:
Voor mij betekent dat de zoektermen: Siggy, Sigterman en "succesvolle Internetmanager". Als je dit segment hebt gemaakt, dan kun je deze opslaan. Daarna kun je altijd inzoomen op dit segment. Als je meerdere segmenten aanzet, krijg je automatisch meerdere lijnen te zien in de grafiek. Wat je natuurlijk ook nog kunt toevoegen aan deze filter is de optie dat mensen op je site binnenkwamen via het invullen van je URL: bijv. www.siggyvolgt.nl. Dit kun je doen door te filteren op Medium en deze op (none) te zetten. Hiermee vang je   de bezoekers die rechtstreeks op je site terecht zijn gekomen:

Hiermee zijn bezoekers die via Twitter (ook branded), Feeds (ook branded), etc. binnengekomen uitgesloten. Deze kun je, als je deze ook beschikbaar hebt, toevoegen aan de Branded Filter. Uiteindelijk heb je een interessant segment gedefinieerd die erg vaak door de professionele SEO-consultants wordt gebruikt!

Een ander filter zou natuurlijk kunnen zijn: SEO Non Branded Filter. Eigenlijk hetzelfde als hierboven, maar nu mogen bepaalde zoektermen niet voorkomen. Deze groep kent je merk nog niet+ tenminste, ze zijn niet bewust op zoek geweest naar je merk of product totdat ze op je site kwamen. Deze personen zul je dus extra aandacht moeten geven!


gerelateerde blogs met thumbnail