Checkout verbeteren

De check-out funnel optimalisatie is erg belangrijk om de conversie te verhogen. Maar wat zijn de redenen, waarom bezoekers uit deze funnel stappen en nog belangrijker: hoe kun je dit voorkomen?

Uitstap redenen

Het is belangrijk om na te gaan, wat de redenen zijn van bezoekers om uit de check-out funnel te stappen (attrition rate). Hier zijn verschillende onderzoeken over bekend. Belangrijk hierbij is dat non-design en non-usability issues vaker de reden zijn om uit te stappen, dan de design/usability redenen.
Een overzicht:

Non-design/non-usability issues
  • Bezorgkosten te hoog (44%).
  • Mensen zijn vaak nog niet klaar om een bestelling te doen (41%).
    Zij willen eerst onderzoeken hoe het bestelproces werkt
  • Sommigen willen prijzen vergelijken (27%)
  • Prijs is hoger dan verwacht (25%)
  • Willen het kunnen bewaren voor later (24%)
Design/usability issues
  • 14% wil niet registreren
  • Er werd te veel informatie gevraagd (12%)
  • Checkout was te lang of te ingewikkeld (11%)
  • Website is te traag (10%)
  • Te weinig informatie over bijv. het product, levertijd, etc. (10%)
Deze inzichten kunnen we dan ook gebruiken in het optimaliseren van de check-out funnel.

Vertrouwen

Het is erg belangrijk om in de check-out funnel, maar zeker ook op de rest van de website, het vertrouwen te vergroten in de webshop. Het is dan ook belangrijk om je value propositions te tonen; waar is je bedrijf/product goed in en onderscheidt zich van de concurrentie. Wat zijn de motivators om bij jouw bedrijf te bestellen? Welke informatie mist de bezoeker die nodig is om over te gaan tot een bestelling?

Enkele voorbeelden:

Vertrouwen toevoegen op website (value propositions)
  • Het aantal klanten laten zien dat gemmiddeld elke maand online koopt bij jouw bedrijf(zichtbaar op elke pagina)
  • Annuleren 3 dagen van te voren is gratis (zichtbaar op elke pagina)
  • Laten zien dat betalen veilig is

Verhogen conversieratio in check-out funnel

In de check-out funnel zijn bepaalde zaken essentieel:
  • Totale kosten bekend voordat de check-out funnel ingegaan wordt
    Geen verwarrende kostenoverzichten (zoals BTW)
  • Niet verplicht registreren
    Het moet ook mogelijk zijn om een bestelling te doen, zonder een account te maken
  • Duidelijk call to action
    De gebruiker moet meteen zien wat de volgende stap is
  • Geen verwarring tijdens proces
    Elke verwarring tijdens dit proces zorgt voor extra uitstap.
  • CTA in eye path
    CTA op logische plek
  • CTA met actieve teksten
    geen vorige/volgende maar Afrekenen
  • Nette formulierafhandeling (fouten, etc.)
    Inline validation (22% hogere invoer, 21% minder fouten, 42% sneller ingevuld)
Deze zaken zullen dus ook terug moeten komen in het design.

Conversieverhogend

Natuurlijk zijn er nog veel meer zaken bekend, waarmee je de conversie op je site kunt verhogen:
  • Gratis verzendkosten aanbieden bij een bepaald bedrag
    Gratis verzendkosten (4.50 euro) is aantrekkelijker dan een korting op een artikel van 10 euro.
  • Aangeven wanneer gratis verzendkosten wordt bereikt
    Hierdoor zullen bezoekers meer gaan kopen.
  • Onthouden van basket (7 dagen)
    Als de sessie verloopt, hoef je de items niet meer opnieuw toe te voegen aan de basket. Als de klant een langere termijn wil, kan men dit aangeven
  • Na inschrijving als klant (account aanmaken) een (mail)campagne aan koppelen
  • Af en toe een persoonlijke aanbieding sturen om de order af te ronden (bijv. 10% korting als je vandaag bestelt)
  • Slaapklanten een aanbieding sturen
  • Klanten die langer dan 3 maanden niet online hebben besteld
  • Aangeven dat m.b.v. inloggen het bestelproces wordt versneld
    Meer mensen zullen een account aanmaken
  • Verschil maken met inlogscherm als bezoeker zich ooit heeft aangemeld
    Maak het de bezoeker zo gemakkelijk mogelijk
  • Aanmelden gebeurt alleen met e-mailadres
    Maak de drempel zo laag mogelijk. In de volgende pagina wordt bekeken of het e-mailadres al bekend is in het systeem. Is dit het geval, dan hoeft de bezoeker alleen het wachtwoord in te vullen. Is dit niet het geval, dan kan de bezoeker een account aanmaken of verder gaan zonder account te maken. Het ingevoerde e-mailadres kun weer gebruiken voor remarketing.
  • Check-out funnel in lightbox
    De bezoeker richt zich alleen op de bestelling en wordt niet meer afgeleid door andere zaken
  • Betaallogo’s in elke stap
    Hierdoor weet de bezoeker al snel op welke wijze betaald kan worden
  • Naar favorieten brengen van product
    Als iemand regelmatig dezelfde producten besteld, kan dit handig zijn
  • Random korting geven bij het doen van de bestelling
    Hier krijgt de bezoeker de urgentie om te bestellen. De teksten die weergegeven worden, dienen wel zorgvuldig bepaald te worden.
  • Promotiecode bij inschrijven van nieuwsbrief/account
    Bij een nieuw e-mailadres wordt een promotiecode verstuurd om de eerste bestelling te laten doen. Hebben bezoekers ervaring met het bestelproces en afhandeling, dan zullen zij dit vaker gaan doen.


gerelateerde blogs met thumbnail