Wat is Content strategie?

Het wordt zo vaak vergeten bij een webproject: het maken van een content strategie. Nog steeds denken klanten een website de lucht in te kunnen krijgen zonder hierover na te denken. Is dit gemakzucht, onkunde of gewoonweg onwetendheid? Ik denk vaak het laatste! Maar wat is een contentstrategie eigenlijk en hoe zet je dit op?

Wat is contentstrategie?

Een contentstrategie regelt de creatie, de levering en governance van nuttige, bruikbare content. Wow. Dit lijkt meer op een doelstelling. Inderdaad. Met een strategie probeer je iets te bereiken. Het is geen document dat je een keer samen bespreekt en in de la legt. Acties zijn noodzakelijk. De volgende stap is natuurlijk het maken van een contentstrategie. Hoe doe je dit en waar moet je op letten?

Het draait niet alleen om de:
  • Wat?
Maar ook over:
  • Waarom?
  • Hoe?
  • Wanneer?
  • Van wie?
  • Met wat?
  • Waar?
  • Hoe vaak?
  • En dan?

Structuur

Bij mij helpt het altijd als ik dit via een bepaalde structuur (concept) kan uitwerken. Het onderstaande concept vertelt het hele verhaal.


Het belangrijkste is natuurlijk de core strategy.

Core strategy
Wat gaat de content voor jouw business en je gebruikers (klanten, bezoekers website, etc.) betekenen? Dit element mis ik vaak in een content strategie.

Substance
Welke content hebben jij en je gebruikers nodig? En waarom? Ook dit mis ik vaak!

Structure
Hoe is de content ingericht, geprioriseerd en toegankelijk? Vaak zien mensen dit als de content strategie (FOUT!).

Workflow
Hoe wordt de content gemaakt en aangeleverd? En hoe wordt deze aangeleverd. Ook dit aspect zie je terug in menig content strategie.

Governance
Hoe zijn de beslissingen over content en de content strategie ingericht. Vaak is dit een ondergeschoven kindje,



gerelateerde blogs met thumbnail