Social Media vs. Search Marketing

Social Media en Search Marketing worden steeds vaker samen opgetuigd. En terecht! Het is voor marketeers essentieel om beiden te doen. Maar wanneer gebruik je wat en welke aanpak is beter?

Lead generations

Wil je nieuwe business binnenhalen, dan kun je beide zaken gebruiken. Vaak is dit de nr.1 doel van een marketeer: nieuwe business binnenhalen. Er is zeker een verschil tussen B2C en B2B. Toch zie je dat Search Marketing hier nog het beste werkt. Zie wel dat Social Media voor B2C bijjna 1/3 van de taart inneemt. Toch wel erg belangrijk om dit te gaan doen.

Brand awareness

Gelden deze cijfers ook voor Brand Awareness? Uit onderzoek kun je halen dat Social Media hier veel beter op scoort. Eigenlijk wel logisch, omdat Social Media betekent dat je een relatie met elkaar aangaat. Iets wat de Brand Awareness natuurlijk enorm kan stimuleren.

Lokaal

Maar als je je wilt richten op de lokale markt. Wat is dan beter? Dan blijkt dat Search Marketing nog steeds de beste manier is om je te profileren. Ik zie hier wel de trend ontstaan dat Social Media uiteindelijk de overhand gaat nemen. Kijk naar tools als Yelp, die deze strijd toch zouden moeten kunnen winnen.

Conclusie

Het is voor mij al standaard geworden om beiden op te nemen in je strategie. Afhankelijk van de business en de doelstellingen kun je Social Media of Search Marketing een extra impuls geven. Belangrijk hierbij is: doe het allebei!


gerelateerde blogs met thumbnail