Social Media en Controle

Social Media gaat niet over technologie, maar over sociale wetenschap. Het draait om mensen en relaties, en de acties tussen deze mensen. Dit doen we door conversaties aan te gaan, informatie (of andere zaken) te delen en de content die we zelf maken of consumeren. Social Engagement is dan ook de sleutel.

Misverstand

Het grootste misverstand is dat door het inzetten van Social Media het mogelijk gemaakt wordt dat er over jouw of jouw product gepraat wordt. Dit is natuurlijk niet waar. Praten doen ze sowieso wel. Alleen Social Media is het platform dat gebruikt kan worden. Als je dit inzet als bedrijf kun je een goed idee krijgen waarover men praat. Hierdoor krijg je iets meer controle over hetgeen waarover gesproken wordt. Da's handig! Door de controle los te laten (je geeft mensen de mogelijkheid om over je te praten), krijg je controle over het gesprek. Dit klinkt paradoxaal, maar is het niet. Wel vinden veel bedrijven het lastig om allereerst de controle los te laten!

In Social Media is het belangrijk om iets te weten over psychologie, antropologie, communicatie, economie, sociale geografie, etc. om deze controle weer terug te krijgen. Sociale psychologie wordt steeds belangrijker in de Social Media wereld.


gerelateerde blogs met thumbnail