The Law of Diffusion of Innovations

Als je een product of dienst in de markt zet, dien je rekening te houden met de Law of Diffusion
of Innovations. Wat is dat nu weer? Deze wet geeft aan hoe het koopgedrag is onder je klanten. Het begint bij de Innovators, waarna hopelijk al snel de Early Adopters aan de beurt komen. Waarom dien je dit te weten? Simpel gezegd: het maakt duidelijk hoe je je product moet marketen!

Law of Diffusion of Innovations

Het is namelijk belangrijk om de Influencers te beïnvloeden. Wie zijn deze influencers? Dat zijn dus niet de Innovators. De Innovators kopen iets, omdat het nieuw is, anders is en ze willen vooroplopen met nieuwe technologieën. De Early Adoptors is de groep die voor jou de rest van de populatie kan beïnvloeden.

Early adaptors zijn bereid om meer te betalen voor een product, omdat zij de waarde hiervan goed kunnen inschatten. Ze willen ook moeite doen om dit product te krijgen. De personen die aan de linkerkant van deze grafiek staan vermeld, zijn ook de personen die in rij gaan wachten bij Apple als de nieuwste iPad uitkomt.

Hoe benader je de linkerkant? Door inderdaad aan te geven Waarom (Start With Why) ze het moeten kopen. De rechterkant is alleen maar geïnteresseerd in het Wat (specificaties, wat kan het, etc.). De mensen aan de rechterkant kopen ook niet een product omdat het bedrijf een bepaalde filosofie aandraagt, maar eigenlijk alleen maar om de eigenschappen en natuurlijk de prijs. Hoe meer je rechts komt, hoe belangrijker de prijs wordt!

Uitdaging

Het is niet mogelijk om de rechterkant iets te verkopen, zonder dat zij zijn beïnvloed door iemand aan de linkerkant. Het is dus absoluut noodzakelijk om je marketing te beginnen aan de linkerkant. Probeer de Influencers te beïnvloeden.

Het is dus extreem belangrijk om de eerste 15-18% van de linkerkant te targetten. De Early Majority komt pas in gang als de Inovators en Early Adaptors hen beïnvloeden. Zij zullen het werk voor je moeten doen! Een vaak gebruikte strategie is om te beginnen met Early en Late Majority. Natuurlijk krijg je je product wel verkocht, maar de omzet zal tegenvallen. Nog erger: je zult alleen op korte termijn resultaat zien. Je hebt namelijk beïnvloeders nodig om je product op lange termijn te verkopen!


gerelateerde blogs met thumbnail