SEO is gebaseerd op angst

Natuurlijk moet je aan SEO doen om hoger in de SERP te komen. Blijf dit wel doen met je volle verstand, je buikgevoel. Vaak zie ik dat bedrijven SEO-specialisten of SEO-bedrijven inhuren om advies te geven over verbeteringen op het gebied van SEO. Op dat moment kom je in gevaarlijk vaarwater terecht.

Theorie

Vanuit de theorie zijn de adviezen goed. Vanuit pragmatisch oogpunt niet altijd. Vaak staat de effort die je er in moet steken niet in verhouding tot hetgeen het oplevert. SEO-specialisten zullen dan zeggen: "Als je dit en dat niet doet kan dat consequenties hebben voor je vindbaarheid". Op dat moment sluipt de Angstgegner naar binnen. Dan toch maar de effort er in steken en een fikse rekening betalen. Je zou toch maar minder vindbaar zijn! Laat je niet leiden door angst. Denk logisch na.

Basis

Het is veel beter om eens de basis te bekijken van je website, je contentstrategie, je online universum. Hier is vaak nog veel te verbeteren en dit heeft direct consequenties voor je SEO. De basis moet goed zijn, voordat je ├╝berhaupt gaat nadenken over de kleine SEO-aanpassingen. Voor heel veel bedrijven is het prima als de basis goed is. De effort die in de laatste 5% van SEO ingestoken kan worden is voor deze bedrijven niet meer relevant.

SEO mag nooit gebaseerd op zijn op angst!


gerelateerde blogs met thumbnail

Volledig mee eens Erwin.

En dat geldt niet alleen voor SEO. Recent hoorde ik nog van een klant die een AdWords-campagne was 'aangesmeerd'.

Ik zet 'aangesmeerd'tussen haakjes, omdat mijn klant zelf dat niet doorhad. Er zijn mensen die bij het verkopen van SEO en AdWords misbruik maken van de onwetendheid bij hun klanten. Ze manipuleren hen met ansgst en beloven gouden bergen over meer trafiek naar hun website.