Perception strategy

Het draait niet alleen maar om content, het wordt steeds belangrijker om na te denken hoe de ontvanger van de boodschap de informatie interpreteert. Hoe krijg je de aandacht van iemand, hoe overtuig je iemand? Het is de verpakking om de boodschap die het verhaal gaat vertellen. Niet altijd de letterlijke verpakking natuurlijk. Denk aan ratings, pricing, het verhaal erachter, de Why, de herkenning, de aanbevelingen van vrienden, etc. Dit alles maakt het verhaal (een product of service) tot een ervaring, een beleving. De ontvanger van de boodschap maakt namelijk zijn of haar eigen werkelijkheid door deze zaken te mixen; ook eerdere ervaringen en herinneringen zijn hierbij belangrijk.

Content + Presentatie = perceptie (betekenis)

De content is de What, de presentatie is de How. De externe context bepaalt de Why, Wie, Wanneer en Waar. De interne context bepaalt onder welke omstandigheden de boodschap wordt ontvangen. Als bedrijf kun je natuurlijk wel aan de knoppen draaien. Als je onderstaande overzicht bekijkt, zie je dat je nogal wat invloed op het brein van de ontvanger. Dit heet de perception strategy.

Wil je nog meer weten over de Perception Strategy, dan kun je onderstaande, zeer uitgebreide presentatie bekijken:





gerelateerde blogs met thumbnail