Boek "Start with Why"

Van Simon Sinek had ik nog nooit gehoord, totdat ik voor Kittyhawk begon te werken. Kittyhawk draagt het concept van Start with Why ook uit naar haar klanten. De Golden Circles bepalen namelijk het online universum. Door te starten met de Why, daarna de How en tenslotte de What, richt je het online universum volledig in. Alles gehangen aan de Why van je organisatie. De Why die bepaalt waarom juist klanten bij jouw bedrijf kopen, de Why die bepaalt waarom medewerkers juist bij jouw bedrijf werken.

Boek

"Dan wordt het tijd dat ik ook het boek lees achter dit concept", dacht ik begin februari. Ik heb er geen spijt van, zeker niet. Dit boek geeft extra diepgang over de Golden Circle, hoe je als bedrijf authentiek overkomt en waarom mensen bij Apple wel in de rij gaan staan als er een nieuwe iPad uitkomt en bij Dell niet. Zoals bij de meeste managementboeken wordt dit uitvoerig uitgelegd via allerlei voorbeelden. Dit vind ik zelf niet altijd prettig, omdat het concept voor mij al duidelijk is. Ik kan echter wel voorstellen dat voor veel andere lezers dit juist prettig leest.

In het boek leer je ook waarom Kittyhawk gekozen heeft voor de naam Kittyhawk. Kittyhawk is namelijk het strand waar de gebroeders Wright hun eerste vlucht hebben uitgevoerd. Ook zij begonnen met de Why.

Voor wie?

Dit boek vind ik essentiële kost voor de marketeer en hoger management. Door gebruik te maken van de concepten die in dit boek worden uitgelegd, zul je een toekomstvaste strategie kunnen ontwikkelen, ook op het gebied van Social Media. Je online universum kun je zo gemakkelijk opzetten.

Wat vind ik er van?

Erg leuk om te zien dat de strategie van mijn bedrijf terugkomt in een boek. Steeds vaker zie je dat het gebruiken van verschillende kapstokken voor je strategie je de langetermijn strategie beter kan bepalen. Wat dat betreft een 'must read'. Ik vind het wel jammer dat het boek veel voorbeelden nodig heeft om deze concepten uit te leggen. Probeer uit elk hoofdstuk de 'boodschap' te halen, deze op te schrijven en de volgende keer te gebruiken om je strategie te bepalen. Succes!

Meer info over Start with Why.


gerelateerde blogs met thumbnail

Erwin,

Inspirerend boek is ‘Start with Why’. Ik las de NL-versie ‘Begin met het Waarom’ en schreef op mijn blog ook al over Sinek en mijn Waarom.

Ik denk overigens niet, zoals jij stelt, dat het boek “extra diepgang geeft hoe je als bedrijf authentiek overkomt”. En ook niet dat het “concepten uitlegt om een toekomstvaste strategie te ontwikkelen”.

Ik vind dat de vele voorbeelden juist duidelijk maken dat het Waarom geen concept is. Dat legt Sinek helder uit in de voorbeelden van bedrijven waar het is misgegaan met het Waarom.

Authenticiteit is dood wordt de laatste tijd meer en meer beweerd. Het tegendeel is volgens mij waar. Voor authenticiteit is geen leidraad te geven. Authentiek ben je of je bent het niet. De waarheid, je ware aard komt altijd boven. Authenticiteit en je Waarom kun je niet faken. Authenticiteit heeft daarom volgens mij veel, zo niet alles, met je Waarom te maken.

Je Waarom ben je zelf, het zit in je en het is zoals Sinek zegt moeilijk te verwoorden. Beslissingen vanuit je Waarom, je buikgevoel, zijn vaak nauwelijks te beredeneren en onder woorden te brengen. Heel recent heb ik me teruggetrokken uit een partnership. Ik kan niet uitleggen waarom, het voelde niet goed.

Je Waarom weten, is heel bevrijdend. Het is een antwoord op de existentiële levensvraag ‘wat doe ik hier?’. ‘Start with Why’ is daarom interessant en inspirerend voor iedereen, niet alleen voor marketeers en hoger management.