Social Media Trends 2012 (man vs. vrouw)

Natuurlijk is en blijft Social Media een trend. Maar er zijn wel verschillen tussen het gebruik van Social Media door mannen en vrouwen. Wat zijn die verschillen dan? En hoe kun je deze verschillen verklaren?

Een paar opvallende uitslagen tussen de sexen.

Vrouwen zijn online socialer

Niet echt verrassend. Vrouwen zijn offline ook socialer, dus deze trend verwacht je ook online. Ongeveer 65% van de vrouwen is actief op social media, terwijl maar 55% van de mannen dit doet (op Europees niveau). Ook het aantal keer per dag social media bezoeken is bij vrouwen een stuk hoger.

Vrouwen hebben meer interactie met vrienden

Voor vrouwen is de belangrijkste reden om social media te gebruiken is om in contact te blijven met vrienden (posts en foto's bekijken). Natuurlijk is dit bij mannen ook zo, maar het percentage ligt een stuk lager.

Volgen van een merk

Vrouwen doen dit eerder dan mannen. Vooral om hier zelf voordeel van te kunnen hebben door gebruik te maken van vouchers, etc. Mannen worden vooral getriggerd door competities (voetbalpoules, etc.)...

Mannen en locaties

Mannen zijn eerder geneigd om aan te geven waar ze precies zijn (bijv. via FourSquare). Ook zijn mannen eerder geneigd om aan te geven waarmee ze bezig zijn. Dit zie je ook terug in het aantal commentaren op blogs en het schrijven van blogs: mannen doen dit een stuk vaker.

Mensen willen een band met een merk

Ook online willen ze meerdere relaties hebben met een bepaald merk.

Andere aparte uitkomsten:

  • Mannen en vrouwen gedragen zich online ook anders. Vrouwen zijn socialer bezig (communities, delen van informatie, etc.), terwijl mannen meer lineair bezig zijn en competatief.
  • Maar 15% van de Wikipedia content is geschreven door een vrouw
  • FourSquare is echt een mannending (60% man tegen 38% vrouw checkins)
Logischerwijs zou je als bedrijf dus meer moeten richten op de vrouw. Zij zijn degene die voor jou het zware werk doen: praten over je merk, delen van info, etc. Als Internet Marketeer zou je dus veel meer aandacht moeten besteden aan de vrouwelijke fan.

Zie presentatie "Men are from Foursquare, women are from Facebook":



gerelateerde blogs met thumbnail