Meer business via Social Media

Dat is toch wat je als bedrijf wilt: continu meer omzet genereren. Met behulp van Social Media kun je dit natuurlijk uitstekend verbeteren. Meer business via Social Media! Maar hoe doe je dat? Waar begin je? Wat zijn de belangrijkste factoren om rekening mee te houden?

Een overzicht

Het is belangrijk dat je de inzet van Social Media serieus neemt, dus ook door je werknemers. Op de vele vlakken die Social Media kent, zul je moeten uitblinken. Een mooi overzicht:

  • relevante marketing
  • geregisseerde klantervaring
  • klantgerichte cultuur
  • fantastische klantenservice

Relevante marketing

Het is belangrijk om aan te sluiten aan de verwachting van de klant. Wat vindt de klant relevant? Belangrijk hierbij is:

  • het moet te maken hebben met de klant (logisch)
  • je moet samen het product of de service fantastisch vinden. Het is belangrijk om fans te omarmen. Hierdoor gaan fans jouw (!) marketing doen.
  • Probeer interactie te hebben; dit kan een viraal effect hebben

Geregisseerde klantervaring

Een geco√∂rdineerde, persoonlijke ervaring die je concurrent niet -gemakkelijk- kan nabootsen. De ervaring kan op alle kanalen ingezet worden (dus ook de niet Social Media kanalen). Door juist offline en online goed te mixen, heb je een unieke ervaring neergezet. Belangrijk hierbij is dat elke ervaring er consistent uitziet. Probeer breder in te zetten dan alleen jouw product. Het verrassingselement en meer-doen-dan-je-klant-verwacht is een prima middel.

Klantgerichte cultuur

Dit is vaak het lastigste punt. Je eigen medewerkers moeten dit ook gaan doen. Het moet als ware in hun DNA gaan zitten. Een cultuurverandering kan soms maanden tot jaren duren, maar is wel essentieel om te overleven in deze ´sociale maatschappij´. Het draait niet om het bedrijf, maar om de klant. De klant is het middelpunt geworden. Belangrijk is om medewerkers met passie te hebben.

Fantastische klantenservice

Dit wordt al bijna geeist door klanten. Een uitmuntende klantenservice via meerdere kanalen (denk aan je MCM-strategie). Laat het zien, maar vooral doe het ook. Web care kan een belangrijk instrument zijn. Als gevolg zul je nog meer fans krijgen van je product. Wees vernieuwend. Probeer! De doelgroep die je aanspreekt zijn al klanten van je; hoe gemakkelijk is het om deze klanten te behouden door een fantastische klantenservice te bieden!

Conclusie

Probeer geen Social Media strategie te maken, maar een relatiestrategie op te zetten. Social Media is alleen maar een middel.


gerelateerde blogs met thumbnail