Ahold neemt Bol.com over

Toch wel even schrikken. Wat moet Ahold nu met Bol.com? Ik hoorde via-via dat bol.com al tegen de komende jaren op zag. Het imago van bol.com is en blijft toch online boekenverkoper. De boekenverkopen zullen de komende jaren verder achteruitgaan, zeker met de komst van e-boeken. Dat is ook de reden dat bol.com ook andere zaken ging verkopen zoals wasmachines, audio en TV.
Vreemde eend
Als je de brands van Ahold bekijkt, Albert Heijn, Etos, Gall & Gall en albert.nl, dan zou je toch zeggen dat bol.com een vreemde eend in de bijt is. Wat verbindt deze merken met elkaar en waarom wil Ahold bol.com zo graag hebben? Gaat Ahold bol.com anders positioneren?

Colruyt

Colruyt (de Belgische AH) wilde een paar jaar geleden ook een ander concept neerleggen. Iets dat verder ging dan albert.nl. Waar albert.nl spullen naar je eigen huis brengt, wilde Colruyt dit regelen met ophaalpunten. Je kunt dit vergelijken met de UPS-oplossing, waar je spullen kan ophalen (en brengen) op verschillende plaatsen in je eigen woonplaats. Zo kun je boodschappen online bestellen en 's middags bijvoorbeeld bij de benzinepomp onderweg ophalen.

De 'boodschappen'-wereld is dus ook hard aan het veranderen. Het zou dan ook meer dan logisch zijn dat Ahold de online expertise van bol.com gaat gebruiken om deze markt te penetreren. Bol.com heeft alles in eigen beheer opgebouwd. Behavioral targeting is voor hun kinderspel. Hierdoor zou het concept van Colruyt, misschien wel in Nederland uitgevoerd kunnen worden.


gerelateerde blogs met thumbnail