Verhoog de waarde van je website

Er zijn verschillende fases tijdens een koop-cyclus. Het begint bij een gedachte, gaat verder met het beantwoorden van verschillende vragen, bereidt zich voor op een aankoop, vergelijkt, doet de aankoop en gaat ervan uit dat de aankoop voldoet aan de verwachtingen.

In elke fase van deze cyclus, zal een unieke set aan woorden of zinnen worden gebruikt om de informatie te vinden die ze op dat moment zoeken. Elke zoekopdracht versmalt het aantal opties, geeft ze meer informatie en de mogelijkheid om de volgende stap te zetten.

Waarde website

Het is dus belangrijk om je website deze informatie te kunnen geven voor elke fae. Door dit goed te doen maak je een sales funnel van je eigen website en zorg je ervoor dat de prospect de juiste informatie op het juiste moment ontvangt, zodat ze de volgende stap kunnen zetten in de sales funnel.

Jouw website is een pre-sales kanaal

Niet elke bezoeker die op je website komt, wil meteen een aankoop doen. Het zal vaker niet zo zijn. De meeste bezoekers zijn alleen op zoek naar informatie die ze nog niet hebben om de volgende stap te kunnen maken. Deze personen kunnen meestal nog niet 'overgehaald' worden om een aankoop te doen! De kans hierop is erg klein.

Het heeft dan ook geen zin om deze type bezoeker over te halen om de aankoop te doen; dit zou zelfs het tegenovergestelde effect -kunnen- sorteren. Het is beter om de bezoeker te geven waar hij/zij op zoek naar is: de juiste informatie.

Als je je website goed bekijkt, zijn er maar een paar pagina's die echt de verkoop in gang zetten: de product- of servicepagina's. De rest van de site kun je eigenlijk zien als pre-sales. De rest van de site moet de bezoeker warm maken om naar een product- of servicepagina te gaan.

Je homepage, product categorie pagina's, 'over ons'-pagina, etc. zijn prima plekken om pre-sales te doen. Je hebt enorm veel mogelijkheden. Gebruik deze pagina's strategisch om over je merk, je product selectie, jouw toegevoegde waarde (USP), de kwaliteit van je service, etc. te vertellen. Hiermee overtuig je de bezoeker dat je de juiste partij bent om bij te kopen.

Content
Hier gaat het toch vaak fout. Er wordt veel aandacht besteed aan de product- en servicepagina's, maar de andere pagina's worden vergeten. Een E-Commerce manager heeft veel aandacht voor deze pagina's, aangezien dit de pagina's zijn waarop het product wordt verkocht. Door deze strategie te volgen, richt je je alleen maar op het sales-kanaal: de bezoekers die al van plan zijn om te kopen. Het hele pre-sales gedeelte wordt dan overgeslagen.

Het is belangrijk om de website als geheel goed op te leveren, zowel voor de pre-sales als de sales. Het blijft lastig. De sales-activiteiten zijn goed meetbaar, terwijl de pre-sales activiteiten op je website lastiger te volgen zijn. Bezoekers kunnen soms weken de tijd nemen voor een aankoop.

Jouw website is een sales kanaal

Dit is voor de meeste mensen wel duidelijk. Hier kun je geld mee verdienen en vertegenwoordigt de meeste waarde. Het is wel erg belangrijk om aan te geven, waarom een bezoeker bij jou zou moeten kopen. Zeker bij producten die door meerdere aanbieders worden aangeboden, zul jij een extra meerwaarde moeten bieden. Dit kan natuurlijk Prijs zijn, maar ook een betere service, geen verzendkosten, etc.

Door de klant serieus te nemen kun je ook al grote stappen nemen. Schrijf waardevolle artikelen die klant-gericht zijn (juiste taalgebruik!), geef tips, tools, Q&A, etc. Door waarde toe te voegen op deze manier, geef je de klant het gevoel dat ze bij het juiste bedrijf zijn beland.

Jouw website is een post-sales kanaal

Als de aankoop is gedaan, is het nog niet voorbij. Het is belangrijk om een verkregen klant, ook daadwerkelijk klant te blijven. Het is gemakkelijker om een klant te houden, dan een nieuwe klant te krijgen. Toch wordt hier vaak te weinig aandacht aan besteed, zodat deze klanten toch ook weer weggaan. De focus hierop is erg belangrijk; een gedeelte van je marketing budget zou dan ook hier moeten liggen.

Je kunt bestaande klanten korting geven, informeren via nieuwsbrieven, etc. Zorg ervoor dat een klant een reden heeft om terug te komen op je website, of op zijn minst in contact te blijven.

Nu kun je ook goed Social Media toepassen. Gebruik Twitter en Facebook om in contact te blijven met je bestaande klanten. Post hier regelmatig iets op en gebruik 'teasers' om naar je website te komen. Probeer de dialoog op te zetten, zodat je bijvoorbeeld je eigen product of diensten kunt verbeteren. Verlaag de drempel om contact met je op te nemen.

Als je dit niet doet, kun je duizenden euro's per maand verliezen aan inkomsten. Wie kun je nu gemakkelijker overhalen om te kopen dan een 'happy customer'.

Conclusie

We bouwen vaak een website met maar 1 gedachte: zo veel mogelijk producten of diensten te verkopen. De verkoop is dan de focus. Het is belangrijk om ook de fase hiervoor en erna mee te nemen, waardoor de waarde van je website enorm wordt vergroot en de potentie om nieuwe klanten te krijgen en bestaande klanten te behouden wordt vergroot. Dit betekent wel een extra investering, maar zal de relatie met de klant doen versterken.

Het is belangrijk, zeker in deze tijd, om een goede, transparante relatie met de klant te hebben!


gerelateerde blogs met thumbnail