Exit veilingsites

Je kent ze waarschijnlijk wel: de veilingsites waarbij je ver onder de winkelprijs een product kunt kopen. Door van te voren een aantal biedingen te kopen (soms 50 cent per bieding) kun je bieden op een artikel. Als jij toevallig de laatste bent die biedt, dan is het artikel voor jou (nog wel de prijs betalen). Bij elke bieding gaat de prijs met 1 cent omhoog.

iPad voor 16,35 euro?

Zo kan het dus gebeuren dat je een iPad kunt kopen voor 16,35 euro. Vergeet dat niet dat er ondertussen al 1635 mensen zijn geweest die een bod hebben uitgebracht. Als je dat uitrekent kom je op een prijs uit van rond de 800 euro!!! Dit is de prijs dit totaal is betaald.

Wie zijn hier de verliezers? De 1634 mensen die een bod hebben gedaan. Wie zijn de winnaars? Het bedrijf dat het artikel te koop aan biedt en de website die een gedeelte van het inleggeld ontvangt. En de gelukkige die een iPad kan kopen voor 16,35 euro.

Ik ben de laatste die deze praktijken zal aanmoedigen. Het is namelijk volksverlakkerij. Gebakken lucht.

Andere strategie

Toch is het wachten tot deze manier van verkoop gaat omvallen. Als je je namelijk als groep gaat organiseren, kan iedereen er baat bij hebben (behalve de website en de verkoper van het product). Iedereen zou dan voor minder dan 1 euro een product kunnen kopen. Het is wachten totdat de groep bieders deze strategie gaat volgen. Samen spreek je af dat je om de beurt een product kan aanschaffen. Hold your fire! Niet bieden dus totdat jij aan de beurt bent!

Ook zul je merken dat deze handelswijze door vele nieuwe aanbieders gevolgd gaat worden. Deze bedrijven proberen nog meer omzet te genereren en misschien wel overgaan tot illegale praktijken (bijvoorbeeld de goederen niet versturen). Andere veilingsites zullen hier ook last van hebben; het vertrouwen is namelijk geschaad. Denk je dat deze veronderstelling overtrokken is? Dacht het niet. In Amerika zijn dit soort veilingsites volledig door de mand gevallen in 2011. Kijk naar het verhaal van swoopo.com (nu een zielige lijst met gesponsorde koppelingen).

Swoopo

Swoopo was voorheen ook zo'n veilingsite. Ook hier heeft de groep zich georganiseerd. Ook hier zijn er copycats geweest die de business hebben geschaad.


Voor grote foto: Swoopo business model

Zoals je ziet kunnen we deze volksverlakkerij stoppen. Het kan! Als groep hebben we namelijk deze macht...


gerelateerde blogs met thumbnail

Hoe zie je dat voor je, dat alle bieders samen gaan werken?

Het evidente probleem is natuurlijk dat deze bieders elkaar niet kennen en dat er maar één persoon hoeft te zijn die niet met de strategie akkoord gaat (of er niets van weet) en die dan simpelweg de hele strategie kapot maakt...