Social Media voor ondernemers

Er is een grote groep ondernemers die niet weten waarom ze met Social Media aan de slag moeten. Dit zijn vaak de ondernemingen met minder dan 50 medewerkers. Ook voor hen kan het zinvol zijn om met Social Media aan de slag te gaan. Maar hoe dan? En wat zijn de voordelen?

Wat is Social Media?

Ook hier is vaak een misverstand over. Vaak worden de bekende Sociale Netwerken genoemd terwijl er zo veel meer Social Media beschikbaar is. Simpel gezegd is de definitie van Social Media: een online conversatie hebben.

Wie praat er over jou?

Dat zijn nogal wat verschillende groepen mensen:
  • je klanten
  • je medewerkers
  • je investeerders (als je deze hebt)
  • je criticasters (geen fan dus)
  • je fans
  • je concurrentie
Deze geluiden kun je allemaal via Social Media volgen. Social Media is dus erg transparant; tenminste als je er naar wilt luisteren!

Wat kun je met Social Media doen?

Als je aan de slag gaat met Social Media, wat heb je er dan aan? Een kleine opsomming:
  • achterhalen wat anderen over je zeggen
  • buzz creëren voor een campagne of evenement
  • je merk beter positioneren (branding)
  • identifceren van invloedrijke personen en deze personen gebruiken om je boodschap te verkondigen
  • nieuwe opportunities vinden voor business en nieuwe klanten binnenhalen
  • support geven op producten en services
  • meer inzicht in je concurrentie vergaren (competition intelligence)
  • heel snel een bericht kunnen verspreiden

En dan?

Da's een mooi lijstje, maar hoe doe je dit dan. Een plannetje is op zijn plaats:
  • bepaal wie je beste klanten zijn (best buyers)
  • hoe kun je er voor zorgen dat ze nog beter geinformeerd zijn (educate)
  • kom er achter wat de reden is dat ze juist bij jou komen 'shoppen'
  • begeef je op de plek waar de kopers zich bevinden
  • start een groep en maak deze groter (community building)
  • geef klanten de mogelijkheid om met je communiceren (interact and engage)
  • creëer een kanaal waarmee jij communiceert met de klanten

Eerst nadenken

Natuurlijk moet je niet klakkeloos beginnen. Eerst goed nadenken voordat je hiermee begint. Het is belangrijk om de Mensen, Doelen en Strategie te bepalen. Door eerst te luisteren kun je ook veel input krijgen voor je plan. Zoek uit waar je doelgroep zich online bevindt en bepaal de meest invloedrijke personen. Ook kun je blogs of fora lezen, waarbij de commentaren op deze platforms natuurlijk erg waardevol kunnen zijn voor jouw business. Natuurlijk is het niet mogelijk om 24/7 alles te kunnen volgen; probeer daarom een tool te vinden die je daarbij helpt. Er zijn ook gratis tools beschikbaar.

Eerlijk en transparant

In deze wereld kun je niets meer geheim houden; op den duur komt alles uit. Ook wordt het tegenwoordig gewaardeerd als je eerlijk bent. Dus ook over je fouten. Vertel ze eerlijk en geef aan hoe je ze gaat oplossen. Mensen zullen dit 100 keer meer waarderen dan dat je een probleem in de doofpot probeert te stoppen. Liegen kan echt niet meer. Hiermee kun je je eigen business enorm mee onderuit halen.

Ga je ook niet groter doen dan je bent; dit hebben potentiele klanten meteen door en wordt niet gewaardeerd.

Delen van content

Ook heel belangrijk is het delen van kennis. Kennis achterhouden zodat jij er beter van wordt is ouderwets. Laat zien dat je kennis durft te delen en hierdoor waarde geeft aan de klant. Dit is de hoeksteen van Social Media: kennis delen. Hoe meer waarde je weggeeft, hoe waardevoller jij gezien wordt in de Social Media wereld. Hierdoor zul je meer klanten binnenhalen.

Natuurlijk moet je wel rekening houden met de verschillende klanten die je hebt. Probeer daarom de gedeelde content niet te moeilijk te maken!

Door goed na te denken wat een community voor informatie wilt ontvangen, kun je 'snel meters maken'. Door op het juiste moment de juiste content te delen, zul je merken dat de content goed wordt gewaardeerd en wordt gelezen. Met als resultaat: betere branding en meer klanten.

Tips

Nog enkele belangrijke tips voordat je begint:
  • Probeer niet elke keer je product of dienst te verkopen op een bericht
  • Promoot ook andere content als deze interessant is voor jouw doelgroep
  • Niet gaan spammen (5-7 berichten per dag is meer dan voldoende)
  • Verwijder NOOIT negatieve commentaren
  • Geef je tekortkomingen toe en geef aan hoe je deze wilt oplossen


gerelateerde blogs met thumbnail

Iedereen zegt bij Social Media altijd dat je "Eerlijk en transparant" moet zijn. Daar is niets mis mee. Maar even een gedachtespinsel: Is het niet belangrijker om uitdagend, prikkelt en origineel te zijn?

Zelf lees ik liever blogs die lekker weglezen, mij uitdagen en aan het denken zetten. Hoe belangrijk is het dat de columnist authentiek is? Het is aardig, maar niet altijd essentieel denk ik. Maar ik sluit ook niet uit dat ik er helemaal naast zit ;)

Wat denk jij Siggy?

gravatar

Volgens mij hoeft het het ander niet uit te sluiten...