Social Media is de boerenmarkt

Ik weet niet of je er nog vaak komt, de gewone markt in de stad, waar je nog stroopwafels kunt kopen, een lekker visje kunt halen of een halve kilo jonge kaas. Ik kom daar zelden. Toch is de laatste 10 jaar het web ontwikkeld naar een identieke omgeving; Social Media heeft het mogelijk gemaakt om dezelfde normen en waarden weer terug te brengen naar de boerenmarkt.

Boerenmarkt?

Een marktverkoopman moet het namelijk hebben van de volgende punten:
  • mensen ontmoeten elkaar en praten met elkaar over de kwaliteit en prijs van de producten; ook over aardig iemand is, hoe een marktverkoopman reageert als je een probleem hebt, etc. Mond-tot-mond reclame is voor een marktverkoopman erg belangrijk
  • adverteren kan wel helpen, maar het draait om de relatie die je opbouwt met klanten
  • als je liegt of een klant niet goed behandeld, weet meteen de hele dorp/stad dat
  • je moet kwaliteit leveren
Bedrijven moeten ook weer op deze manier denken. Denken als een marktverkoopman. Doe je dit niet dan kan dit desastreuze gevolgen hebben voor je business. Kijk naar BlackBerry die een paar weken geleden 'vergat' om te communiceren. De wereld om ons heen is nog nooit zo transparant geweest, eerlijkheid is een must en op de juiste manier communiceren essentieel. Aan de andere kant hebben wij als consument nog nooit zo veel invloed gehad op de meningen om ons heen; zeker door de opkomst van Social Media.

Korte strategieplanning

De tijd dat je als bedrijf een strategie kon ontwikkelen voor de komende 3-5 jaar is voorbij. De zekerheid dat je bedrijf over 2 jaar nog dezelfde positie inneemt als nu, is voorbij. De machtswisselingen gaan razendsnel. Facebook kan over 2 jaar exit zijn; hetzelfde geldt voor Google, Hyves, maar ook grote bedrijven zoals Philips, Blackberry, Apple, grote banken, etc. kunnen deze zekerheid niet meer bieden. Social Media is een krachtig middel gebleken om bedrijven bij de les te houden.

Een mooie presentatie die dit verder uitdiept:


gerelateerde blogs met thumbnail