Social Media bedrijven vaak imcompetent

Je kent ze wel: die bedrijven die roepen dat ze het beter weten en dat je Social Media moet toepassen om ΓΌberhaupt nog winst te kunnen behalen. Je weet dat ze een keer aankloppen om dit verhaal aan jou duidelijk te maken. Hoe kun je jezelf voorbereiden op zo'n gesprek? Hoe kun je het kaf van het koren scheiden?

Signalen

Je zult goed moeten luisteren. Wat zijn de signalen dat een Social Media bedrijf weinig goeds voor jouw bedrijf kan betekenen?
  • Het zijn allemaal experts (lees ook Ik ben Social Media Expert en Internet Guru).
    Als je met ze praat, lijken ze het allemaal wel te weten; ze acteren als God.
  • Ze hebben weinig ervaring en expertise
    Vaak zijn ze heel goed in 1 ding, bijvoorbeel Facebook. Hier hebben ze redelijk tot veel ervaring mee. Ze ontberen het vermogen om op een hoger niveau te denken.
  • Ze bieden iets aan wat niet meetbaar is
    Geen KPI's, geen statistieken. Dit zijn allemaal indicaties dat ze het niet begrijpen. Vaak bieden ze dit niet aan; ze hebben er zelfs een hekel aan
  • Ze praten veel, maar niet over het resultaat
    Allemaal one-liners, zonder onderbouwing
  • Ze praten je angst aan
    Een van de oudste technieken om mensen over te halen om te investeren. In deze tijd kan dit echt niet meer! Vaak geven ze aan dat concurrenten ook al met Social Media bezig zijn en als je niet nu flink investeert je je eigen marktaandeel zal zien dalen.
  • Ze zeggen dat iedereen alleen maar bezig is met Social MediaNiet iedereen zit op Facebook en zeker niet de hele dag. De combi met ouderwetse marketing blijft natuurlijk bestaan; iedereen kijkt nog TV en radio bijvoorbeeld.
  • Het master plan: uitgeven, uitgeven, uitgeven
    Meer besteden aan je Social Media strategie, meer interactie met je Facebook leden, beter je merk (online branding) volgen, etc.
  • Ze hebben een lange lijst van dingen die je niet moet doen
    10 dingen die je niet moet doen in Twitter, 20 dingen die je niet moet doen in Facebook, niet saai zijn, etc.
  • ROI. Dat kennen ze niet!
    Als je de vraag stelt, dan zullen ze je afbranden waar je bij staat.

Meten

Onthoud wel dat Social Media het enige kanaal is, waar je Fans en Volgers kunt meten, Clicks en Impressies kunt volgen, Advertentie kosten en gedrag gemonitord kunnen worden, publieke conversaties kunnen worden geanalyseerd voor marktonderzoek, dat het een goedkoper kanaal is dan de andere -ouderwetse- kanalen, etc.

Bron: Why Social Media Agencies suck?


gerelateerde blogs met thumbnail

Herkenbaar artikel. In een jong vakgebied als social media is het aantal experts niet te tellen inderdaad ;)

Al moet ik wel zeggen dat zelfs de echte experts enige moeite hebben om de ROI voldoende te concretiseren.