Internet trends 2012

Ik krijg de vraag regelmatig: "Hoe ziet het Internet er over 3 jaar uit?". Ik moet het antwoord schuldig blijven. Niet omdat ik daar geen gedachten over heb, maar simpel gezegd komen we op het punt dat niemand het meer kan voorspellen. De ontwikkelingen volgen elkaar zo snel op, dat het moeilijk te voorspellen is welke ontwikkeling er dan zijn geweest.

Natuurlijk zie ik trends, volg ik deze en probeer te interpreteren wat dit op strategisch niveau kan betekenen. Ook probeer ik door de cijfers heen te prikken van de Gartners en Forresters bedrijven. Cijfers zeggen natuurlijk niet alles. Ik las deze week dat we al bijna 7 miljard mobiele telefoons op deze aardkloot hebben. Dat zou betekenen dat bijna 100% van de wereldbevolking een mobiele telefoon zou hebben. Dat kan natuurlijk niet.

Maatschappij

Waar ik me ook steeds van bewust ben, is dat ik mensen om me heen heb die hetzelfde denken als ik en geen afspiegeling zijn van onze maatschappij. Bij mijn huidige klant merk ik dit ook weer. Het opzetten van een nieuw intranet voor 8.000 zorgmedewerkers is toch echt andere koek. In verhouding kom je in deze business veel digibeten tegen. Dit betekent dat het volgen van de trends veel minder belangrijk is voor de implementatie.

Mensen

Het draait altijd om mensen. Mensen en hun processen. Technologie dient een middel te zijn om mensen te helpen en processen te verbeteren. Trends zijn vaak items die iets nieuws toevoegen aan deze 2 elementen. Toch zal de mens alle voorgaande stadia moeten doorlopen, voordat men toe is aan de nieuwste trends. Ga er maar vanuit dat dit zo maar 2-3 jaar kan duren, voordat je een bedrijf op een bepaald niveau hebt.

Bewust voorop

Als je trends volgt en meedoet met deze trends, dien je bewust te zijn dat er maar een kleine groep voorop loopt. De grote bulk komt echt veel later. Kijk naar Social Media, dat naar mijn inziens al redelijk uitgekauwd is, maar heel veel mensen kakelnieuw is. De adoptie van deze trend zie je nu pas komen; het zal nog zeker 3-5 jaar duren voordat 80% van de Nederlandse bevolking hiermee omgaat.

2012

Voor 2012 voorzie ik niet echt een trend die er uit zal springen. Het zal meer van hetzelfde zijn. Ik had gehoopt dat 2012 het jaar zou zijn van het nieuwe -mobiele- betalen, maar ook dit is een jaar uitgesteld.

Ik durf wel te voorspellen dat:
  • FourSquare het niet gaat redden,
  • Twitter minder gebruikt zal worden als Social Netwerk (want dat is het niet!),
  • Google+ het lastig krijgt,
  • Facebook nog vele malen aangepast zal worden,
  • LBS steeds meer geaccepteerd en toegepast zal worden,
  • de iPhone 5 uitkomt,
  • we met tablets gaan bellen,
  • bellen een stuk goedkoper gaat worden,
  • er een nieuwe concurrentieslag zal onstaan om de 4G netwerken,
  • het web persoonlijker gaat worden,
  • de iPod over 3 jaar niet meer bestaat
  • batterijen 10 keer langer mee gaan en binnen 15 minuten zijn opgeladen
  • de cookie-wet ondermijnt wordt
  • ik een opleiding ga geven bij Intermediair Opleidingen
  • IQNOMY eindelijk gaat doorbreken
  • de files weer minder worden
  • Hyves het toch niet gaat redden
  • SAAS de standaard wordt
  • Klout dan niet meer toonaangevend is
  • we alleen nog meer inloggen met Facebook, Twitter of met LinkedIn credentials

Wat denk jij?


gerelateerde blogs met thumbnail

In 2012 gaat webcontent doorbreken. Webteksten gaan het verschil maken voor websites.

Nu het consumentenvertrouwen door de crisis en de problemen met de euro verder daalt, is het aandacht geven aan mensen (let op aandacht geven, niet aandacht trekken!), die zoeken en willen kopen wat je te bieden hebt van levensbelang.

Zoals je zegt: het draait altijd om mensen en processen. Technologie is er om mensen te helpen: mensen kopen van mensen, niet van websites. Het optimaliseren van de gedachtegang van de bezoeker neemt daarvoor in 2012 toe.