Verbeter de kwaliteit van je website

Een van de grote problemen tijdens het ontwikkelen van een website is het kwaliteitsverlies dat ontstaat. Tijdens het maken van het concept en strategie worden allerlei zaken geroepen die uiteindelijk door de organisatie zelf niet waargemaakt kunnen worden. Hoe zorg je er voor dat een contenteditor begrijpt hoe de marketing van een website in elkaar zit? Hoe leg je de leverancier van het CMS uit met welke visie deze website wordt neergezet, welke rol een website speelt in de Multi Channel Strategie en hoe Social Media ingezet gaat worden om uiteindelijk te belanden op een nette landingspagina?

Overdracht

Je hebt te maken met overdrachten naar verschillende partijen. De partij die het interactieontwerp maakt, een andere partij die het grafisch ontwerp verzorgd en die ene persoon die de HTML netjes oplevert. Het is al duidelijk: je kunt niet iedereen deel laten uitmaken van jouw visie en strategie. Simpel gezegd omdat het hun business niet is; ze begrijpen het niet of verkeerd (wat is erger?).

Kwaliteitsverlies kun je niet voorkomen. Wel kun je er voor zorgen dat het kwaliteitsverlies zo laag mogelijk wordt gehouden. Dit betekent dat iemand het gehele traject moet monitoren. Dit schaap met de 5 poten zal verstand moeten hebben van Strategie, Internet Marketing, Communicatie, ICT, Content Management (ook CMS), etc. Da's een aardige lijst!


   

Audit

Als je toch wilt onderzoeken hoe je website er voor staat, zou je kunnen overwegen om een Website scan (of Audit) te doen. Zo'n audit onderzoekt je website op bijvoorbeeld:
  • Algemene kwaliteitsaspecten
    Structuur website, leesbaarheid, kwaliteit van de HTML, mogelijkheden voor bezoeker en laadsnelheid 
  • Vindbaarheid via de zoekmachines (SEO)
    Het benutten van de mogelijkheden voor zoekmachine optimalisatie
  • Usability (gebruiksvriendelijkheid)
    Hoe gebruiksvriendelijk is de website? Hoe snel kan een bezoeker iets vinden?
  • Content- en taalgebruik
    De content moet aansluiten op de verwachting van de bezoeker en het taalgebruik moet hierop afgestemd zijn. 
  • Gebruik van Social Media
    Door goed gebruik te maken van Social Media kun je informatie delen. Ook kun je Social Media op andere manieren gebruiken.
  • Verhoging van conversie
    Hoe verleid je de bezoeker tot een aankoop? Hier zijn afhankelijk van het type website,
    verschillende concepten voor geschikt.
  • Security
    Hoe veilig is je website?
Meer informatie nodig?


gerelateerde blogs met thumbnail