Social Media strategie versimpelen

Voor veel bedrijven is het lastig om aan een Social Media strategie op te zetten. Hoe moet je beginnen en waar leg je je focus op? Is je organisatie al klaar om met Social Media om te gaan? Zijn de mensen al opgeleid en is er FTE beschikbaar om het Internet te monitoren? Social Media kan als een sneeuwbal in je organisatie werken.

Hou het simpel

Soms helpt het om een bepaald plan vanuit een concept neer te zetten. Wat belangrijk is zijn de volgende 2 vragen:

1. Hoe goed kunnen je werknemers omgaan met Social Media?
Hebben ze de juiste tools beschikbaar, opleidingen gedaan, ervaringen opgedaan en zijn ze beschikbaar?

2. Wil je op korte of lange termijn social media toepassen?
Voor elke variant zijn weer andere methoden toepasbaar

Als je de antwoorden van deze twee vragen in een grafisch overzicht plaatst krijg je dit:

Kwadranten

Er zijn 4 kwadranten ontstaan met hun eigen mogelijkheden:

Doel

Je doel van je organisatie is om alle 4 de vlakken te kunnen bedienen.Gelukkig kun je van elkaars inspanningen leren en zul je dit ook moeten plaatsen in je Social Media strategie. Je kunt onderstaand plaatje gebruiken in het opschrijven van je Social Media strategie:


Zoals je ziet is het opzetten van een community het meest waardevol: je kunt het zelf doen en is uitermate geschikt voor de lange termijn (lees ook: Focus op communities). Wat kun je bij de andere 3 doen:
  • Campagnes, virals
    Richt je op de aanwezige Social media. Vaak worden hiervoor Sociale Netwerken voor gebruikt, zoals Hyves en Facebook. Probeer hier een campagne of viral te plaatsen
  • Content marketing
    Content marketing is de kunst van het communiceren met uw klanten en prospects, zonder te verkopen. Je maakt de klant of prospect slimmer door ze de juiste informatie te geven die ze nodig hebben om weer klant te worden. Deze informatie moet dan ook echt waardevol zijn. Eigenlijk probeer je de lezer "warm te maken" voor je product of dienst.
  • "Quick response"
    Struin alle social media af en geef antwoord op vragen, lok ze naar je website, probeer negatieve tendensen op tijd te keren. Hiervoor heb je een team nodig die dagelijks met Social Media aan de slag gaan.Vaak begint een bedrijf met deze aanpak en struikelt hierover.

Vier vlakken

Zoals je merkt dien je een Social Media strategie op 4 vlakken aan te vliegen. Bedenk daarbij wel dat elke effort die je steekt in Social Media een groter doel nastreeft. Eerst de doelstellingen bepalen, daarna de strategie (lees ook: Social Media ROI)


gerelateerde blogs met thumbnail

Hey erg interessant hoe je dat bekijkt met de social media strategie.. heb je zelf ook een pagina waar ik je op kan vinden?

Simpel en goed! Bedankt voor deze post...