Social Media katapult

De twee rollen Social Media manager en Business Managers begrijpen elkaars wereld niet altijd goed. Hierdoor kun je in een impasse komen te zitten. De Social Media Manager wil geld voor nieuwe campagnes, de Business Manager geeft geen geld omdat hij/zij de waarde hier niet van in ziet. De Social Media Manager zegt dat de inzet van Social Media erg effectief kan zijn, de Business Manager gelooft dit niet.

Hoe krijg je deze 2 werelden bij elkaar?

Het grote probleem ligt op 2 vlakken:
  • de Social Media manager begrijpt de business niet
  • de Business Manager heeft onvoldoende gegronde kennis van Social Media
Door het meetbaar te maken, kun je de 2 werelden met elkaar verbinden. Laat de Social Media manager het effect van Social Media meten en de Business Manager het gevolg hiervan op de business. Door gezamenlijk een doelstelling op te stellen, is het mogelijk om acties te bepalen. De acties die uitgevoerd gaan worden dienen ook gemonitord te worden.

Stel voor: een Social Media manager lanceert een viral video. Het is mogelijk om het aantal views te monitoren. Ook is het mogelijk om het aantal bezoeken te monitoren die deze video tot gevolg heeft. De Business Manager kan op zijn beurt weer het aantal extra sales monitoren. Gezamenlijk kom je dan tot een ROI-berekening.

Katapult

Zoals je ziet lijkt de grafiek op de boog die je krijgt als je iets met een katapult afschiet. Via verschillende meetpunten, krijg je in de loop der tijd een mooie grafische weergave te zien. Hierdoor zal de samenwerking tussen de Social Media manager en Business Manager aanzienlijk gaan verbeteren; ze leren elkaars wereld kennen en samen te werken.


gerelateerde blogs met thumbnail