Social Intelligence

Je kent waarschijnlijk wel de term Business Intelligence. Hiermee krijg je inzichten in de veranderingen in je bedrijf op. Zo kun je snel achterhalen of er meer verkocht is, via welke kanalen en misschien zelfs achterhalen of dit komt door een campagne die is opgezet. Ook kun je zien of bepaalde KPI's naar behoren werken. Etc. Door deze gegevens en analyses kun je je bedrijf beter aansturen. De strategie van het bedrijf wordt hier mede door bepaald.

Verzamelen

Bij Social Intelligence werkt het ook zo. Je verzamelt data uit allerlei sociale media en bundelt deze. Hierdoor krijg je inzicht in hoe jouw bedrijf presteert op de verschillende social media. Ook deze gegevens kun je -na analyse- gebruiken om de social media strategie mee aan te scherpen. Een grotere uitdaging: het oplossen van business problems door het inzetten van social media.

Een bedrijf en social media moet naar elkaar toe gaan groeien (convergentie). Waar voorheen bedrijven alleen maar aan het schreeuwen waren (oude marketing), is de consument opgestaan en doet mee (interactie). Nu wordt het tijd om deze twee werelden te laten samensmelten. Dit is een proces en geen eindstation.

Waarom Social Intelligence?

Een bedrijf zal Social Intelligence moeten gaan inzetten om de volgende 9 redenen:
  1. Timing (je moet actueel zijn)
  2. Weet welke activiteiten hebben plaatsgevonden
  3. Krijg alle informatie
  4. Hoor meer van meer mensen en vaker
  5. Beter beeld krijgen over wat mensen zeggen en hoe vaak
  6. Social media is complementair ten opzichte van andere media
  7. Social media is schaalbaar
  8. Levert geld op
  9. Je kunt anticiperen
Meer hierover in de volgende presentatie:


gerelateerde blogs met thumbnail