Recensie "Verleiden op Internet" van Aartjan van Erkel

Ik volg Aartjan nu bijna een jaar en wist dat hij in mei 2011 met een nieuw boek op de markt zou komen: Verleiden op Internet. Zijn blog Schrijven voor internet won de Dutch Small Business Blog Award 2010 en in 2009 werd Aartjan uitgeroepen tot Beste auteur door Webanalisten.nl. Da's toch een mooi rijtje. Toch heb ik pas drie weken geleden zijn boek aangeschaft.

Waarom heb ik zo lang gewacht?

Allereerst omdat ik zelf ook veel van dit onderwerp weet. Het zijn namelijk mijn 2 passies: Internet en psychologie. Over dit onderwerp heb ik dan ook vaak menig blogpost geschreven op Siggy Volgt; in mijn eigen boek De Succesvolle Internetmanager komt dit onderwerp dan ook uitgebreid naar voren.

Positieve reacties
Door de vele positieve reacties die het boek de afgelopen maanden heeft ontvangen, heb ik toch besloten om het boek aan te schaffen. Ik had 1 vraag: lukt het Aartjan om het lastige onderwerp van het 'verleiden van bezoekers' over te brengen op de lezer? Als geen ander weet ik, hoe lastig het is om een boek te schrijven en 1 of 2 niveaus lager in te steken. Dit is namelijk het niveau van de lezer, die je mee moet kunnen nemen naar jouw eigen niveau of net daaronder. Hier is Aartjan prima in geslaagd. De onderwerpen worden keurig aangesneden op het juiste niveau en helder uitgelegd.

Voor wie?

Het boek is geschreven voor iedereen met een affectie voor Internet. Ook is dit boek erg geschikt voor MKB-ers, die zelf de website in beheer hebben. Met dit boek heb je veel concrete voorbeelden in handen die je direct kunt toepassen op je site en waarvan je -als het goed is- meteen resultaat kunt zien.

Leesbaar

Het boek "Verleiden op Internet" is prima leesbaar. Je mag ook niets anders verwachten van Aartjan die ook weet hoe je online teksten moet schrijven. Ongeveer 230 pagina's dik met erg veel plaatjes. Deze plaatjes zijn allemaal ondersteunend aan het verhaal. Hierdoor kun je het boek in 3-4 uur uitlezen.

De titel zegt het al: hoe kun je mensen overhalen (verleiden) om een product te kopen of iets anders te doen op je website (conversie). Het verleiden van de bezoeker moet namelijk op onbewust niveau gebeuren. Het boek laat allerlei aspecten zien die meehelpen om de conversie te verhogen:

• vertrouwen in product of bedrijf verhogen
  • beïnvloeding van de beslissing
  • taalgebruik afstemmen op bezoeker
  • afstemmen op klantproces

Psychologie

Wat Aartjan goed doet, is de psychologie die achter een goede website zit, gebruikt in vele voorbeelden. Waar anderen de theorie uit gaan leggen van bijvoorbeeld de 6 wetten van Cialdini, wordt dit in dit boek omgedraaid: met behulp van voorbeelden worden deze wetten duidelijk gemaakt. Hierdoor is het boek erg begrijpelijk en behapbaar geworden.

Ook allerlei trucs om het vertrouwen van de klant te verhogen wordt met voorbeelden ondersteund. De rode draad van dit boek is de interpretatie van de bezoeker van je website. Hoe kijkt een bezoeker naar je website, welke punten zijn belangrijk om de bezoeker te verleiden, hoe schrijf je de teksten en hoe zorg je ervoor dat de bezoeker minimale inspanning moet doen om zijn of haar doel te bereiken?

Het belangrijkste effect: het maakt de lezer van dit boek ervan bewust dat je met een bezoeker te maken hebt die met één bepaald doel voor ogen je website bezoekt en dit doel zo snel mogelijk wilt behalen. Dit bewustzijn is bij veel mensen nog niet aanwezig en zij zullen dit als de grote eye-opener zien na het lezen van het boek "Verleiden op Internet".

Hoofdstukken

De hoofdstukken zijn apart leesbaar. Hierdoor krijg je het gevoel dat je de samenhang mist. Da's niet erg, maar ik kan me voorstellen dat anderen deze samenhang wel willen vinden. De samenhang kun je vinden door je te verdiepen in Cialdini, Persuasion Architecture, Myers-Briggs, Maslow, NLP, etc. Allerlei psychologische onderwerpen die de basis vormen voor het boek "Verleiden op Internet".

Conclusie

Het boek Verleiden op Internet is prima leesbaar en geschikt voor een grote groep mensen. In helder taalgebruik worden enorm veel voorbeelden aangehaald die jouw website kunnen verbeteren. Vaak simpel met een groot resultaat. Wat dat betreft is het geld dat je betaalt voor dit boek het meer dan waard. Op het ander vlak natuurlijk ook: de inzichten die je krijgt in het opzetten van een goede website zijn erg waardevol. Een minpunt: ik mis de psychologische diepgang die de basis is voor alle tips & tricks die in dit boek staan. Misschien in een volgend boek?
Al met al 4 sterren voor Verleiden op Internet van Aartjan van Erkel.

Bol.com lezers geven 5 sterren: