Vergankelijkheid gedeelde informatie

Hoe snel is je Tweet al niet meer actueel? Wie leest je krabbel op Hyves nog als je een paar dagen wacht? Wie bekijkt je YouTube-fimpje nog na een jaar? Zoals je leest, proberen we van alles te delen met elkaar. Vooral informatie. Maar ook marketingachtige Tweets, video's, etc. Hoe snel 'verdampt' een viral? Met andere woorden: wat is een gedeelde link waard en hoe lang heeft zo'n gedeelde link bestaansrecht?

Halfwaardetijd

De definitie van de halfwaardetijd van een gedeelde link is als volgt: hoe lang duurt het voordat de eerste helft van de totaal aantal kliks is bereikt. Bit.ly kan als geen ander iets zeggen over de halfwaardetijd van een gedeelde link en hebben hier ook onderzoek naar gedaan. In dit overzicht komt duidelijk de verschillen naar boven per medium:

  • Op Twitter: 2.8 uren
  • Op Facebook: 3.2 uren
  • Door e-mail en IM: 3.4 uren
  • YouTube: 7,4 uren
Uit bovenstaande lijst kun je wel herleiden dat YouTube een 2 keer zo krachtig medium is als de andere drie om content te delen. Helaas is dit ook de meest bewerkelijke optie. Als bedrijf is het maken van een film op YouTube vaak een dure aangelegenheid.

Conclusie

Het gebruik van (Social) Media om links te delen is iets dat continu doorgang moet vinden. De halfwaardetijd is maar een paar uur en dan heb je de helft van de personen al te pakken die ooit op deze link zullen klikken. Je zult dus manieren moeten gaan vinden om je gedeelde link te vermenigvuldigen. Een viral is hierop gebaseerd: doordat anderen je link delen wordt de geïntegreerde halfwaardetijd van je link enorm vergroot.


gerelateerde blogs met thumbnail