Marketing fabel vs marketing feit

Er bestaan nog steeds ouderwetse gedachtes over Online Marketing, die de voortgang van een bedrijf tegenhouden. Een stelling zoals "het hebben van veel verschillende landingspagina's is verwarrend voor de bezoeker" is al lang achterhaald (mits je het goed doet). Ook het feit dat Twitter niet zou kunnen bijdragen tot het krijgen van meer bezoekers; feiten wijzen namelijk uit dat als je meer dan 1000 volgers hebt, je 6 keer (!) zo veel traffic naar je website genereert (wow).
Zo zijn er nog meer stellingen die onderuit te halen zijn door feiten (facts). Onderzoeken laten namelijk zien dat deze stellingen niet meer gelden.

Traffic

Wil je meer traffic halen en meer leads dan zul je als Online Marketeer bekend moeten zijn met deze fabels en deze kunnen weerleggen met feiten. Je baas zal je over een jaar dankbaar zijn!

Een aantal opmerkelijke fabels:
  • Fabel: "B2B bedrijven hebben geen Social Media nodig"
    Feit: Ongeveer 4 op de 10 bedrijven heeft een nieuwe klant binnengehaald via Social Media!
  • Fabel: "E-mailmarketing is voldoende voor een bedrijf"
    Feit: Ongeveer 25% van je e-mailadressen verlopen in 1 jaar tijd. Gmail plaatst je mail als lage prioriteit
  • Fabel: "Als je iets weggeeft, krijg je er nooit iets voor terug"
    Feit: Gratis uitproberen van een product is een goede manier om je conversie te verhogen
  • Fabel: "Online adverteren werkt niet voor lokale bedrijven"
    Feit: Ongeveer 90% van de mensen zoekt eerst online, ook voor lokale bedrijven
  • Fabel: "Bloggen wordt overgewaardeerd en werkt niet als marketing-tool"
    Feit: Een corporate blog zorgt voor 55% meer traffic en 70% meer leads
  • Fabel: "Je website en mail aanpassen voor de mobiel heeft weinig zin"
    Feit: Ongeveer 60% van de Nederlanders hebben in 2012 een SmartPhone, het hoger management zit bijna op 90% (velen gebruiken dit als primair kanaal)
  • Fabel: "Niemand leest blogs"
    Feit: aangezien je er nu zelf 1 leest, kun je deze fabel ontkrachten. Ongeveer 65% van de dagelijkse gebruikers leest 1 blog; 46% leest meerdere blogs
  • Fabel: "Sociale netwerken zijn voor jongeren"
    Feit: Ongeveer 40% van de actieve gebruikers is ouder dan 35 jaar
  • Fabel: "Meer verkeer naar je website is de belangrijkste graadmeter"
    Feit: als je website niet converteert, heb je hier niets aan. Conversie is net zo belangrijk!
  • Fabel: "Twitter is onbelangrijk voor bedrijven"
    Feit: Bedrijven die Twitter gebruiken hebben 2 keer zo veel leads
Een overzicht van nog meer fabels vs. feiten:


gerelateerde blogs met thumbnail

Sommige zijn eigenlijk heel logisch, maar wel weer prettig om de feitjes weer eens te lezen, zodat we weten welke marketing onderdelen we nog bij moeten spijkeren. Bedankt!