De 4 belangrijkste content statistieken

Wil je een goed idee hebben wat bezoekers precies doen op je website, dan zul je dit moeten gaan meten. Deze metingen zul je moeten onderverdelen in 4 groepen, zodat je het gedrag kunt vastleggen; ook kun je de veranderingen maandelijks evalueren, zodat je KPI's hebt die je kunt rapporteren. Ideaal om te onderzoeken of aanpassingen op je website het gewenste effect hebben gehad.

4 typen content statistieken

De meest gebruikte content type is informatief, geplaatst op je website om door bezoekers te consumeren. Verder zijn hier geen acties aan verbonden. Deze content is echter essentieel om het vertrouwen in jouw bedrijf of product te verhogen en de benodigde informatie te geven om over te gaan tot de volgende stap: een gedrag dat een bezoeker laat zien, dat duidelijk aangeeft geïnteresseerd te zijn.

Consumption Metrics

Deze vorm van meten heet: Consumption Metrics. Eigenlijk wil je weten hoeveel bezoekers deze informatie (content) hebben gelezen, door middel van pageviews, downloads, etc. Via Google Analytics of YouTube Insight kunnen deze gegevens worden opgehaald.

Sharing Metrics

Met de opkomst van Social Media is een zeer belangrijke factor het delen van informatie geworden. Hierdoor laten bezoekers hun affiniteit met het product, informatie of bedrijf zijn aan hun eigen netwerk. Hoe meer dit gebeurt, hoe beter het is. Mogelijk statistieken die je kunt bijhouden zijn Tweets, Likes, LinkedIn Shares, Google+ Shares, etc. Bepaal welke sociale netwerken belangrijk zijn en volg deze door maandelijks de statistieken te bepalen.
Wat je wilt weten is: hoe vaak deelt een bezoeker jouw content met anderen?

Belangrijk hierbij is dat je het de bezoeker zo gemakkelijk mogelijk maakt om content te delen!

Lead Generation Metrics

Nu wil je natuurlijk ook weten, wanneer een bezoeker echt geïnteresseerd is. Bepaalde acties, zoals het downloaden van een PDF of het invullen van een aanvraagformulier, zijn tekenen dat de bezoeker een lead is. Derhalve zul je deze statistieken ook moeten vastleggen.
Wat wil je weten: hoe vaak wordt een bezoeker een lead?

Sales Metrics

Hier draait het vaak om! Hoe vaak verkoop je een product? Helemaal mooi als een CRM-systeem dit kan volgen (ook de online activiteiten). Hierdoor krijg je goed inzicht welke content belangrijk zijn geweest in de sale.
Wat wil je precies weten: hoeveel bezoekers worden klanten?

Vaak wordt alleen maar de standaard content gemeten (punt 1), zonder de andere 3 te meten. Zonde! Want hierdoor mis je essentiële inzichten in het gedrag van bezoekers.


gerelateerde blogs met thumbnail

Site-interactie eindigt niet bij de sale; ook wanneer bezoekers klanten zijn geworden, bezoeken ze de website. Bijvoorbeeld voor ondersteuning; daar draait het om de vraag: 'in hoeverre helpt de site bij mijn probleem?'. In dat geval zijn bovenstaande vier metrieken minder geschikt; een bezoek aan een pagina geeft nog niet aan of het probleem is opgelost. Wat denk je van een vijfde, kwalitatieve metriek als 'taakvoltooiing'? Deze is overigens ook geschikt vóórdat men klant wordt.

@Roger En hoe meet je deze vijfde metriek?
Dat kun je in je statistieken volgens mij niet zien. Alleen 100% zeker achterhalen middels bijv. een questionnaire.
Of weet jij een andere manier?