Social Media 2.0

De tijd dat er een nummer achter een technologie werd geplaatst, lag achter ons. Toen Web 1.0 Web 2.0 werd, duurde het niet lang voordat deze term werd vervangen door Social Media. Tegenwoordig heeft bijna niemand het meer over Web 2.0. Tegenwoordig is het woord Social de trend en wordt overal aan toegevoegd, bijv. Social Intranet.

Upgrade

Toch heeft Social Media weer een upgrade nodig: Social Media 2.0. Als je het verloop van de Social Media bekijkt, is er de laatste 2 jaar veel gebeurt. Like-, Follow- en +1-buttons komen op bijna alle webpagina's van grote bedrijven voor. Bedrijven zijn heel erg bezig met de mogelijkheid toepassen tot het gemakkelijk delen van informatie. Een vereiste voor het goed implementeren van Social Media. Zelfs een nieuwe wetenschap is hierdoor ontstaan om mensen in bewegin te krijgen: Captology. Het is tijd voor bedrijven om de volgende stap te maken. Het mogelijk maken van het delen van informatie is niet meer genoeg. Tijd voor Social Media 2.0 dus...

Bedrijven

Bedrijven zijn nog erg bezig met het verkopen van hun producten via de Social Media. Logisch. Zou ik ook nu mee bezig zijn. Een bedrijf zal echter verder moeten kijken dan dit. Het is tijd om je prospects en klanten beter te leren kennen. Door waarde toe te voegen aan deze groepen kun je deze groepen aan je binden. Niet door sales talk via Social Media.

Luisteren, leren en aanpassen zijn de drie toverwoorden geworden in het Sociale Landschap. Hiermee kun je waarde creëren. Luisteren leidt tot meer kennis. Betrokkenheid leidt tot meer empathie en innovatie. De genomen acties leidt tot relevantie.

Waarde

De toekomst van Social Media komt uiteindelijk neer op 1 woord: waarde. Door waarde toe te voegen zul je meer Friends, Fans en Followers (3F) krijgen.

De weg om socialer te worden is de reis naar meer relevantie

Social Media 2.0

Natuurlijk zijn de huidige Sociale Media nog zeer waardevol. De groei is er echter een beetje uit. Facebook zal dit jaar maar (!) met 14% groeien, terwijl de vorige jaren aantallen werden gehaald van 39 (vorig jaar) tot 90% (2 jaar geleden). De verschillende sociale netwerken zullen ook steeds meer gaan inspelen op relevantie. Het woord relevantie heeft ook de term "waarde" in zich. Hoe meer waarde iets toevoegt, hoe relevanter een item kan zijn.

Geïnspireerd door: The End of Social Media 1.0


gerelateerde blogs met thumbnail