Internet denktank

We krijgen steeds vaker te maken met het feit dat bedrijven achter de feiten aanlopen. De technologische veranderingen gaan zo snel, dat een bedrijf dit a) niet kan bijbenen en b) niet duidelijk is wat de voordelen kunnen zijn voor het bedrijf. Vaak zit al half Nederland op een nieuwe ontwikkeling, terwijl een bedrijf nog tijd en geld moet reserveren om deze achterstand te achterhalen. Gelukkig voor dat bedrijf zijn ze niet de enige die met dit probleem zitten. Op deze manier is de achterstand niet noodlottig (denk aan faillissement).

Je merkt aan de artikelen op bijv. FrankWatching en MarketingFacts dat vaak dezelfde onderwerpen in een ander jasje worden gepresenteerd. Denk bijvoorbeeld aan Social Media, dat naar mijn weten al lang geaccepteerd is en ook niet meer als hype gezien mag worden, maar toch zie je iedereen zich op deze onderwerpen 'storten'. Vaak met als doel om bedrijven warm te krijgen voor deze nieuwe ontwikkelingen.

Volgens Kurzweil zal de technologische ontwikkelingen van 2000-2020 hetzelfde zijn als de gehele 21e eeuw (van 2020-2034 gebeurt hetzelfde!). De acceptatie van nieuwe producten is ook aan het halveren. Denk aan de iPad dat nog pas anderhalf jaar oud is. Denk aan het anders omgaan met onze privacy. Etc.

Met onze lineaire inzichten is het moeilijk om een voorstelling te maken over de komende 9 jaar. Voor bedrijven ook. De mensen aan de top zijn zich vaak niet bewust van deze technologische versnelling (singulariteit) en zijn dan ook niet meer capabel om een bedrijf klaar te stomen voor de toekomst. Helaas...

Denktank

Hoe mooi zou het zijn als een groep, zeg een denktank, deze bedrijven voorbereid op hetgeen dat gaat komen. Als het eenmaal zo ver is, kan een bedrijf meteen op de voorbijrazende sneltrein springen in plaats van oeverloos staan te wachten op het perron, totdat een langzame stoptrein langskomt. Een consultant alleen kan dit niet bewerkstelligen. Hiervoor zal een groep opgericht moeten worden die met boeken, seminars, webinars, etc. de wereld voorbereid op hetgeen dat komen gaat. De versnelling van de technologie wordt steeds groter. Het type bedrijf dat zich hier de komende jaren het snelst durft aan te passen zal uiteindelijk de grote winnaar worden.


gerelateerde blogs met thumbnail