Content Management Strategie

Een Content Management Systeem is nog vaak de term die wordt gebruikt voor het tool dat nodig is om een website te beheren. Ik wil hier vanaf! Je vraagt ook niet aan Jan Wolkers welk typemachine hij gebruikt heeft voor het schrijven van Turks Fruit. Het tool is niet interessant. De inspanning voor het schrijven, de promotie van het boek, het netwerken en het toevoegen van waarde zijn belangrijk. Een tool bepaalt niet je strategie. Als je geen strategie hebt, dan zul je al snel hetzelfde gaan doen als je concurrenten. Je moet dus verder denken dan je tool.

Ditzelfde geldt natuurlijk ook voor een Content Management Systeem. Derhalve pleit ik voor een nieuwe term: Content Management Strategie.

Web is geen project

Je digitale aanwezigheid op het web is geen project. Het is elke dag anders. Je strategie bepaalt de richting. De omgeving om je heen verandert ook. En snel! Een goede Content Management Strategie is dan ook noodzakelijk. Maar wat houdt een Content Management Strategie precies in?
  • Business Strategy
    Mission Statement/value proposition, doelgroepen en markten bepalen, Gebruikers- en zakelijke doelen voor elke doelgroep, acquisitiestrategie.Met andere woorden: wat wil je bereiken
  • Technology Strategy
    Welke tools kunnen ons het beste helpen bij het bereiken van onze Business Strategy?
    Open Source/Proprietary (eigendom)/Custom
    In house/outsourced/mixed
    Skillset, Budget, Cost
  • Content Strategy
    Wat is onze brandingstrategie en hoe sluit onze content hierop aan? Wat is de contentstructuur en hoe zit de hiƫrarchie van de content in elkaar? Wat is de tone-of-voice van onze content?
    Hoe maken we content dat zowel voor het bedrijf als voor de bezoekers geschikt is? Hoe waarborgen we de kwaliteit?
    Hoe kan de content ons helpen om onze missie te behalen?
  • Engagement Strategy
    Hoe gaan we onze doelgroep benaderen? Gebruiken we hiervoor Social Media? In welke platformen en communities gaan we investeren? Waar willen we een stap terug doen?
    Hoe verhogen we de interesse van onze doelgroep in ons bedrijf en producten?
  • Optimization Strategy
    Hoe zorgen we ervoor dat we ons steeds verbeteren op het online platform? Welke metingen/KPI's kunnen we gebruiken om de voortgang te meten?

Tool

Het CMS is maar een tool. Maar al te vaak wordt het CMS gezien als leidend. Probeer altijd integraal te denken en te bepalen waarvoor je een tool inzet. Probeer de 'bigger picture' te zien en werk een Content Management Strategie uit. Een strategie is onafhankelijk van een tool en hoeft ook niet steeds aangepast te worden. Hierdoor zul je de waardecreatie kunnen waarborgen in je bedrijf. Zolang de tools waarde vermeerderen aan je Content Management Strategie, zit je goed.


gerelateerde blogs met thumbnail